Zgorszenie jako strategia walki szwedzkich artystów filmowych ze społeczeństwem
View/ Open
Author:
Adamski, Tomasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 121, Studia de Cultura 4 (2012), s. [113]-122
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Szwecjakrytyka społeczna
film szwedzki
imigrant
obcy
portrety dziecięce
Sweden
criticism of swedish society
swedish film
immigrant
other
images of children
Date: 2012
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Tomasz Adamski in his article analyzes newest swedish film production as manners of
criticism of swedish society. At the beginning he describes features characterizing modern
Sweden like: economic equality, high taxes, wealth or moral freedom. Then he analyzes
films of Ingmar Bergman and Vilgot Sjoman and writes that both directors criticize official
institutions which should take care of young people but they do not do it any more. Then he
analyzes a few films of Lukas Moodysson. He also notices, that it is used children’s heroes
in modern swedish movies for social criticism and directors portray them in completely
exceptional manner. Very often directors uses also image of immigrant or image of other to
show swedish society from outside, what gives completely new and exceptional image.