Artystyczne transmisje afektu
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pieniążek, Marek
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 279, Studia de Cultura 11 (2) (2019), s. [77]-90
Język: pl
Słowa kluczowe:
performansedukacja
trauma
teatr
poezja
proces twórczy
performance
education
trauma
theatre
poetry
creative process
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule przedstawiam formy wykorzystania afektu w edukacji artystycznej. Doświadczenia
emocjonujących spotkań z miejscami, w których powstawały ważne spektakle, gdzie tworzyli
wielcy artyści i poeci, są wskazane jako punkty węzłowe wywoływania postaw afektywnych,
przenoszonych na działania twórcze. Siłę sprawczą afektu demonstruję na przykładzie
spotkania z miejscem kluczowym dla powstania Umarłej klasy Tadeusza Kantora. Następnie
wskazuję na wykorzystanie zespołowego charakteru przeżywania emocji twórczych.
Dynamika grupowego oddziaływania emocji jest pokazana na przykładzie działania Klubu
Literackiego MOK w Olkuszu. Poezja i proza czytane na głos oraz odpowiednio teatralizowane
umożliwiają dzielenie się doświadczeniami, tworzą afektywną przestrzeń spotkania, służą
do przepracowywania osobistych traum i wytyczania nowych celów życiowych. The article presents the forms of using affect in artistic education. Experiences of exciting
encounters with places where important performances were made, where great artists and
poets created their work, are indicated as nodal points for the induction of affective attitudes,
transferred to creative activities. Using as an example a meeting with a key place for the rise
of Umarła klasa (the Dead Class) by Tadeusz Kantor, I demonstrate the driving force of affect.
Then, I point to the team nature of experiencing creative emotions. The dynamics of group
interaction of emotions can be seen in the Literary Club of MOK in Olkusz. Poetry and prose
read aloud and staged properly make it possible to share experiences, create an affective
space of encounter, serve to get over personal traumas and set new life goals.