• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Czasopisma Naukowe
    • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
    • Studia de Cultura
    • Studia de Cultura 9
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Czasopisma Naukowe
    • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
    • Studia de Cultura
    • Studia de Cultura 9
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Il fondamento comunicativo della punteggiatura italiana contemporanea: il caso della virgola e del punto e virgola

    Thumbnail
    View/Open
    Il fondamento comunicativo... (654.6Kb)
    Author:
    Ferrari, Angela
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 218, Studia de Cultura 9 (1) (2017), s. [152]-165
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: it
    Subject:
    comma
    semicolon
    pragmatic function
    morphosyntactic function
    text
    przecinek
    średnik
    funkcja komunikacyjna
    funkcja morfosyntaktyczna
    tekst
    Date: 2017
    Metadata
    Show full item record
    Description:
    Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
    Abstract
    Grammars typically describe high-register punctuation in modern Italian as being based on syntax and/or on prosody. The aim of this paper is to show that neither point of view is adequate. Punctuation in modern Italian has a communicative function and contributes to the definition of the semantic-pragmatic content and architecture of the text (i.e. the different textual units and the connections between them). This hypothesis will be illustrated with regard to the comma – which I have already dealt with in previous work – and to the semicolon – providing new findings. As for the semicolon, I will show that it has two main uses: on the one hand, it is used to articulate Utterances in a sequence of nuclear Information Units which belong to the same hierarchical level; on the other hand, it is used to join semantically correlative Utterances or to add an Utterance with a local logic and thematic scope to the co-text.
     
    Według gramatyk współczesna interpunkcja włoska w rejestrze średnio-wysokim opiera się na składni i/lub prozodii. Celem tego artykułu jest wykazanie, że ani jeden, ani drugi punkt widzenia nie jest właściwy. Funkcja włoskiej interpunkcji jest obecnie komunikatywna: przyczynia się do określenia treści semantyczno-pragmatycznej tekstu oraz jego architektury (rozumianej jako różne jego części i ich związki). Ta hipoteza zostanie najpierw zilustrowana rozważaniami na temat przecinka – którym się zajmowałam już w innych miejscach – a następnie – przedstawiając całkiem nowe spostrzeżenia – na temat średnika. Odnośnie tego ostatniego wykażę, w jaki sposób jest on używany z jednej strony by rozczłonkować Wypowiedź na szereg Jednostek Informacyjnych jądrowych znajdujących się w hierarchii na tym samym poziomie, a z drugiej by połączyć Wypowiedzi semantycznie skorelowane lub by dołączyć Wypowiedź o lokalnym zasięgu logiczno-tematycznym.
     
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/10072
    Collections
    • Studia de Cultura 9

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.