Wypowiedź jako forma percepcji współczesnej sztuki wizualnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Solewski, Rafał
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 69, Studia de Arte et Educatione 4 (2009), s. [73]-87
Język: pl
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
After the discussion on the definition of the utterance, the author of the article suggests the possible use of the word in the visual art domain. The basic examples of the 20th century conceptual artworks, autotelically concentrated on their artistic features understood in the verbal interpretation, lead to analysis of the selected most contemporary installations created by Kara Walker, Stan Douglas, Bill Viola, Cerith Wyn Evans and Imogen Stidworthy. Descriptions and investigations discover the poetic constructions and through it - philosophical ideas, readable in verbal interpretation and found essential for the contemporary art. In such a context, autotelic attitudes are aesthetic problems considered in artworks, usually connected with universal issues of perception and human condition. The verbal interpretation understood as an utterance belongs to the visual artwork and also phenomenologically, temporarily suspends its visual character (epoché) to identify better the poetic and philosophical core of the contemporary artwork.