Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 209. Studia Russologica 9
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dziewanowska, Dorota
Chodurska, Halina
Stawarz, Barbara
Redaktor:
Dziewanowska, Dorota
Chodurska, Halina
Stawarz, Barbara
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISSN: 1689-9911
Język: pl, ru
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Oddajemy w ręce Czytelników dziewiąty tom prac wydawany w ramach „Annales
Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica”, zawierający artykuły
pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W zbiorze zamieszczono
także publikacje ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów
z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz ośrodków zagranicznych: Moskiewskiego
Uniwersytetu Przyjaźni Narodów, Państwowego Uniwersytetu im. I.I. Miecznikowa
w Odessie, Uniwersytetu Konstantyna Filozofa w Nitrze oraz Państwowego
Uniwersytetu Pedagogicznego im. Nizami w Taszkencie.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa
i glottodydaktyki.
W dziale „Językoznawstwo” zamieszczamy tym razem cztery szkice, przy
czym jeden z nich jest de facto obszerną recenzją. Jego Autorka nie ograniczyła
się tylko do wyrażenia własnej opinii o lekturze i dzięki temu pracę można
potraktować również, jako ważki głos w dyskusji nad założeniami semantyki.
W pozostałych artykułach (których podstawą są wyłącznie materiały rosyjskojęzyczne)
omówiono wybrane wykładniki konceptualizacji prawa i sprawiedliwości
w świadomości mieszkańców Rosji po okresie gorbaczowowskiej pieriestrojki;
reklamę jako swoisty typ dyskursu w środkach masowego przekazu oraz
zastosowanie niektórych form gramatycznych w charakterze potencjalnego
środka wpływu na odbiorcę.
W dziale „Literaturoznawstwo” zostały zaprezentowane stanowiska badawcze
slawistów-rusycystów z ośrodków zagranicznych, którzy przedstawili artykuły
o charakterze teoretycznym lub analitycznym. Poruszono w nich przede
wszystkim kwestie natury filozoficznej w odniesieniu do spuścizny twórców
znanych, ale nadal godnych zainteresowania ze strony interpretatorów literatury.
Znalazły tutaj swoje miejsce: zagadnienie niewyrażalności i filozofia słowa
na przykładzie poezji Zinaidy Gippius, filozoficzne poglądy Czingiza Ajtmatowa
ukazane w świetle mitopoetyki, filozofia Konstantina Leontjewa ujawniająca się
w jego pracach krytycznoliterackich. Inspirującym badawczo okazał się też fenomen
kulturowy czasów najnowszych, jakim jest twórczość literacka publikowana
w Internecie.
Dział „Glottodydaktyka” zawiera artykuły, w których przedstawiono aktualne
badania z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych. Naukowcy z Moskwy przybliżyli
etapy pracy przygotowania zajęć z języka rosyjskiego jako obcego na wyższym
poziomie nauczania z wykorzystaniem tekstu specjalistycznego. Pracownicy
Państwowego Uniwersytetu im. I.I. Miecznikowa w Odessie zaprezentowali bogaty
repertuar działań w dziedzinie doskonalenia metod nauczania języka rosyjskiego
i ukraińskiego z zastosowaniem nowoczesnych procedur glottodydaktycznych.
Badacze z Krakowa skoncentrowali się na najważniejszych zagadnieniach związanych
z nauczaniem fonetyki rosyjskiej na studiach rusycystycznych, na problemach
dotyczących przezwyciężania interferencyjnych błędów gramatycznych
popełnianych przez studentów filologii rosyjskiej oraz przedstawili teoretyczne
podstawy tworzenia autorskiego programu nauczania rosyjskiego języka biznesu.