Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiałkowski, Łukaszpl_PL
dc.date.accessioned2021-01-29T15:41:45Z
dc.date.available2021-01-29T15:41:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [29]-37pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10302
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractW artykule zostały poddane analizie metodologiczne propozycje dla badania historii sztuki zaangażowanej społecznie, które Claire Bishop wysuwa w swojej książce Sztuczne piekła. Według anglo-amerykańskiej krytyczki i historyczki sztuki kluczową rolę w pisaniu historii tego typu działań artystycznych może odgrywać pojęcie formy. Jej zdaniem, pojęcie to pozwala objąć zróżnicowane składowe działań partycypacyjnych oraz często sprzeczne tendencje, które one ujawniają. W niniejszym artykule rozważane są możliwości analizy działań partycypacyjnych przy użyciu pojęcia formy a także zaprezentowane zostają argumenty przemawiające za tym, że wykorzystanie pojęcia formy w takim kontekście może prowadzić do całkowicie odmiennych rezultatów, niż zakłada Claire Bishop: rozmycia się struktury dzieła sztuki oraz przesunięcia akcentu ze skuteczności takich działań na budowanie ich znaczenia i określanie siły ich oddziaływania wyłącznie na poziomie teorii.pl_PL
dc.description.abstractThe article has analyzed the methodological proposals for exploring the history of the art of social involvement, which Claire Bishop puts in her book Artificial Hells. According to this Anglo-American critic and art historian, a key role in writing the history of this type of artistic activity can play the notion of form. In its view, this concept allows for differentiated components of participatory actions and often contradictory tendencies which they reveal. This article discusses the possibility of analyzing participative activities using the notion of form, and also argues that using the notion of form in such a context can lead to completely different results than assumed by Claire Bishop: blurring the structure of a work of art and shifting the accent from the effectiveness of such actions to building their meaning and determining the strength of their impact only at the level of theory.en_EN
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectautonomia doświadczenia estetycznegopl_PL
dc.subjectautonomia dzieła sztukipl_PL
dc.subjectpraktyki partycypacyjnepl_PL
dc.subjectforma dzieła sztukipl_PL
dc.subjectinterpretacja dzieła sztukipl_PL
dc.subjectkultura komentarzapl_PL
dc.subjectspołecznie zaangażowane praktykipl_PL
dc.subjectzwrot społecznypl_PL
dc.subjectautonomy of aesthetic experienceen_EN
dc.subjectautonomy of a work of arten_EN
dc.subjectparticipatory practiceen_EN
dc.subjectform of a work of arten_EN
dc.subjectinterpretation of a work of arten_EN
dc.subjectcommentary cultureen_EN
dc.subjectsocially engaged practiceen_EN
dc.subjectsocial turnen_EN
dc.titleFlexible, shaky form. “Fatality of the commentary” and socially engaged arten_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord