Flexible, shaky form. “Fatality of the commentary” and socially engaged art
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Białkowski, Łukasz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [29]-37
Język: en
Słowa kluczowe:
autonomia doświadczenia estetycznegoautonomia dzieła sztuki
praktyki partycypacyjne
forma dzieła sztuki
interpretacja dzieła sztuki
kultura komentarza
społecznie zaangażowane praktyki
zwrot społeczny
autonomy of aesthetic experience
autonomy of a work of art
participatory practice
form of a work of art
interpretation of a work of art
commentary culture
socially engaged practice
social turn
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W artykule zostały poddane analizie metodologiczne propozycje dla badania historii sztuki
zaangażowanej społecznie, które Claire Bishop wysuwa w swojej książce Sztuczne piekła.
Według anglo-amerykańskiej krytyczki i historyczki sztuki kluczową rolę w pisaniu historii
tego typu działań artystycznych może odgrywać pojęcie formy. Jej zdaniem, pojęcie to pozwala
objąć zróżnicowane składowe działań partycypacyjnych oraz często sprzeczne tendencje,
które one ujawniają. W niniejszym artykule rozważane są możliwości analizy działań partycypacyjnych
przy użyciu pojęcia formy a także zaprezentowane zostają argumenty przemawiające
za tym, że wykorzystanie pojęcia formy w takim kontekście może prowadzić do
całkowicie odmiennych rezultatów, niż zakłada Claire Bishop: rozmycia się struktury dzieła
sztuki oraz przesunięcia akcentu ze skuteczności takich działań na budowanie ich znaczenia
i określanie siły ich oddziaływania wyłącznie na poziomie teorii. The article has analyzed the methodological proposals for exploring the history of the art
of social involvement, which Claire Bishop puts in her book Artificial Hells. According to
this Anglo-American critic and art historian, a key role in writing the history of this type of
artistic activity can play the notion of form. In its view, this concept allows for differentiated
components of participatory actions and often contradictory tendencies which they reveal.
This article discusses the possibility of analyzing participative activities using the notion of
form, and also argues that using the notion of form in such a context can lead to completely
different results than assumed by Claire Bishop: blurring the structure of a work of art and
shifting the accent from the effectiveness of such actions to building their meaning and
determining the strength of their impact only at the level of theory.