• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Artykuły naukowe (WSz)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Artykuły naukowe (WSz)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flexible, shaky form. “Fatality of the commentary” and socially engaged art

Thumbnail
View/Open
Flexible, shaky form... (384.5Kb)
Author:
Białkowski, Łukasz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [29]-37
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
autonomia doświadczenia estetycznego
autonomia dzieła sztuki
praktyki partycypacyjne
forma dzieła sztuki
interpretacja dzieła sztuki
kultura komentarza
społecznie zaangażowane praktyki
zwrot społeczny
autonomy of aesthetic experience
autonomy of a work of art
participatory practice
form of a work of art
interpretation of a work of art
commentary culture
socially engaged practice
social turn
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
W artykule zostały poddane analizie metodologiczne propozycje dla badania historii sztuki zaangażowanej społecznie, które Claire Bishop wysuwa w swojej książce Sztuczne piekła. Według anglo-amerykańskiej krytyczki i historyczki sztuki kluczową rolę w pisaniu historii tego typu działań artystycznych może odgrywać pojęcie formy. Jej zdaniem, pojęcie to pozwala objąć zróżnicowane składowe działań partycypacyjnych oraz często sprzeczne tendencje, które one ujawniają. W niniejszym artykule rozważane są możliwości analizy działań partycypacyjnych przy użyciu pojęcia formy a także zaprezentowane zostają argumenty przemawiające za tym, że wykorzystanie pojęcia formy w takim kontekście może prowadzić do całkowicie odmiennych rezultatów, niż zakłada Claire Bishop: rozmycia się struktury dzieła sztuki oraz przesunięcia akcentu ze skuteczności takich działań na budowanie ich znaczenia i określanie siły ich oddziaływania wyłącznie na poziomie teorii.
 
The article has analyzed the methodological proposals for exploring the history of the art of social involvement, which Claire Bishop puts in her book Artificial Hells. According to this Anglo-American critic and art historian, a key role in writing the history of this type of artistic activity can play the notion of form. In its view, this concept allows for differentiated components of participatory actions and often contradictory tendencies which they reveal. This article discusses the possibility of analyzing participative activities using the notion of form, and also argues that using the notion of form in such a context can lead to completely different results than assumed by Claire Bishop: blurring the structure of a work of art and shifting the accent from the effectiveness of such actions to building their meaning and determining the strength of their impact only at the level of theory.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10302
Collections
  • 2016, Studia de Arte et Educatione 11
  • Artykuły naukowe (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image