• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Wydział Sztuki
    • Artykuły naukowe (WSz)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Wydział Sztuki
    • Artykuły naukowe (WSz)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    O niejawnej poznawczości praktyk artystycznych – casus Moneta

    Thumbnail
    View/Open
    O niejawnej poznawczości... (423.7Kb)
    Author:
    Stankiewicz, Sebastian
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [72]-83
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
    Subject:
    neuroaesthetics
    artistic research practice
    visual vs. intellectual
    visual brain
    Claude Monet
    bio-art
    Semir Zeki
    myth of seeing eye
    functional neuroaesthetic definition of art
    Rouen Cathedral
    Date: 2016
    Metadata
    Show full item record
    Description:
    Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
    Abstract
    The aim of the article is to present the hypothesis that artists frequently use intentionally, however unknowingly, the artistic research procedures in their artistic practices. The plausibility of that hypothesis is argued by reconsidering Semir Zeki’s theory of “artist as unconscious neurobiologist” – implied by questioning “the myth of seeing eye” and proposal of the function of visual brain, and the functional neuroaesthetic definition of art. After analysis of Monet’s problems of lumination and color constancy we arrive to some conclusions, embracing: actual subject-matter of Monet’s research, thesis of abandoning the contradiction visual/ intellectual, reconsideration of vision as a problematic process of stating of hypotheses, and finally recognizing of the character of intentionality involved in Monet’s search.
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/10306
    Collections
    • Artykuły naukowe (WSz)
    • Studia de Arte et Educatione 11

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.