Ostry trip po DMT czy bardo umierania? Potencjał kognitywnych teorii filmu na przykładzie analizy zmienionych stanów świadomości w Enter the Void Gaspara Noè
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piskorska, Anna Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [84]-105
Język: pl
Słowa kluczowe:
cognitive film theoriesauteur cinema
cognitive schemas
symbolic schemas
psychedelic experience
DMT
Tibetan Book of the Death
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
This article shows how films can be used as contemporary research tools in order to get to
know people’s inner states, with particular focus on changed states of consciousness such
as psychedelic experience and near-death experience. On the basis of cognitive film theory
(presented by Tzvetan Todorov, Edward Branigan, David Bordwell and Kristin Thompson)
that goes beyond aesthetic reception of a film and studies the structures of cognition, the
author of the article makes an attempt to analyze the film entitled Enter the Void directed by
Gaspar Noè – an example of auteur cinema in two areas: its structures (a subjective view as
a stylistic identifier) and its reception (the idea of cognitive schema and the assimilation of
new schema, perception and narrative schema) with special attention paid to symbolic schemas
(the comparison of Enter the Void – an aesthetic model and Tibetan Book of the Dead – a
religious model).