• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2016, Studia de Arte et Educatione 11
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2016, Studia de Arte et Educatione 11
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ostry trip po DMT czy bardo umierania? Potencjał kognitywnych teorii filmu na przykładzie analizy zmienionych stanów świadomości w Enter the Void Gaspara Noè

Thumbnail
View/Open
Ostry trip po DMT... (550.2Kb)
Author:
Piskorska, Anna Maria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 217, Studia de Arte et Educatione 11 (2016), s. [84]-105
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
cognitive film theories
auteur cinema
cognitive schemas
symbolic schemas
psychedelic experience
DMT
Tibetan Book of the Death
Date: 2016
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
This article shows how films can be used as contemporary research tools in order to get to know people’s inner states, with particular focus on changed states of consciousness such as psychedelic experience and near-death experience. On the basis of cognitive film theory (presented by Tzvetan Todorov, Edward Branigan, David Bordwell and Kristin Thompson) that goes beyond aesthetic reception of a film and studies the structures of cognition, the author of the article makes an attempt to analyze the film entitled Enter the Void directed by Gaspar Noè – an example of auteur cinema in two areas: its structures (a subjective view as a stylistic identifier) and its reception (the idea of cognitive schema and the assimilation of new schema, perception and narrative schema) with special attention paid to symbolic schemas (the comparison of Enter the Void – an aesthetic model and Tibetan Book of the Dead – a religious model).
URI
http://hdl.handle.net/11716/10307
Collections
  • 2016, Studia de Arte et Educatione 11

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image