Ochrona zabytków techniki transportowej w południowo-wschodniej Polsce
View/ Open
Author:
Szelińska-Kukulak, Małgorzata
Kukulak, Józef
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 221, Studia Geographica 10 (2016), s. [223]-243
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
kolejnictwomuzea techniki
ochrona zabytków
województwo małopolskie
województwo podkarpackie
województwo lubelskie
województwo świętokrzyskie
zabytki transportu
Lesser Poland Voivodeship
Lublin Voivodeship
monuments protection
railway
Subcarpathian Voivodeship
Świętokrzyskie Voivodeship
technology museums
transport monuments
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł prezentuje aktualny stan i wykorzystanie zasobów zabytków techniki transportu
w czterech województwach południowo-wschodniej Polski (małopolskim, podkarpackim,
lubelskim i świętokrzyskim). Dokonano ich zinwentaryzowania w oparciu o materiały źródłowe,
zestawienia w formie tabel, przestrzennego ujęcia na tematycznej mapie i opisu zasadniczych
walorów w miejscach najbardziej zasobnych w zabytki. Z ich analizy wynika, że
województwo małopolskie ma takich zabytków najwięcej (4 miejsce według krajowej ewidencji
zabytków) i są one związane głównie z transportem kolejowym. Względnie mało jest
ich w województwie świętokrzyskim (11 miejsce), ale za to, oprócz zabytków kolejowych,
duży odsetek stanowią tam zabytki sztuki inżynierskiej. Wśród placówek muzealnych wyróżniają
się dużymi zasobami zabytków muzea małopolskie (krakowskie Muzeum Inżynierii
Miejskiej i Muzeum Lotnictwa Polskiego, szczucińskie Muzeum Drogownictwa i Skansen
Taboru Kolejowego w Chabówce). Kursujące okresowo zabytkowe kolejki wąskotorowe są
lokalnymi atrakcjami turystycznymi (bieszczadzka „Ciuchcia”, przeworski „Pogórzanin”, nałęczowska
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa, Starachowicka Kolej Wąskotorowa, świętokrzyska
„Ciuchcia Express Ponidzie”). Wykorzystanie dziedzictwa kulturowego z zakresu
technicznego, w tym również zabytków transportu, może ożywić rozwój turystyki w słabiej
dotąd wykorzystanych turystycznie rejonach omawianych województw. Wiele obiektów –
świadectw dawnej techniki transportowej czeka jeszcze na objęcie ich ochroną. The article presents a contemporary state and usage of transport engineering monuments
in four voivodeships of Southeastern Poland (Lesser Poland, Subcarpathian, Lublin and
Świętokrzyskie voivodeships). The monuments were enumerated on the basis of source materials,
tables, spatial depictions on thematic maps, as well as descriptions of their general
values in the places richest in monuments. The analysis shows that Lesser Poland voivodeship
is the richest one in monuments (4th place according to national evidence of monuments)
and there are mostly connected with railway transport. The number of monuments is relatively
low in Świętokrzyskie voivodeship (11 places), however, along with railway monuments,
local monuments of engineering form a considerable percentage. Among the museums,
Lesser Poland museums are distinctive, due to a large amount of monuments (Museum
of Municipal Engineering and Polish Aviation Museum in Cracow; Road Construction Museum
in Szczucin; Railway Open-Air Museum in Chabówka). Periodically functioning narrow-gauge
railways are also local tourism attractions (“Ciuchcia” in Bieszczady Mountains; “Pogórzanin”
in Przeworsk; Vistula Narrow-gauge Railway in Nałęczów; Narrow-Gauge Railway in
Starachowice; “Ciuchcia Express Ponidzie” in Świętokrzyskie). The usage of cultural heritage
on the field of engineering, including transport monuments, might revive the development of
tourism in some less developed regions of voivedships in question. Many objects, as evidences
of old transport engineering, still awaits to be granted protection.