Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZhizhko, Elena Anatolievnapl_PL
dc.date.accessioned2021-02-09T16:16:07Z
dc.date.available2021-02-09T16:16:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2019, nr 7, s. [43]-59pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10399
dc.description.abstractThis article exhibits the results of a documentary-bibliographic pedagogical study, whose goal was to present the general panorama of the evolution of the epistemological and institutional foundations of the education for peace and its promotion in Mexico. The author found that a complex thinking paradigm constitutes the theoretical foundation of the education for peace; according to it the education must become increasingly complex, with subject-subject relationships in the classroom where knowledge is not “deposited” in the empty student-recipient, but rather is conditioned and stimulated by its acquisition, promoting creativity, critical thinking, the student’s autonomous work. In the Mexican education system, a culture for peace is being raised in the student through the development of their intellectual curiosity and analytical intelligence, their ability to find not-standardized solutions, alternatives to problems, their ability to assimilate the discourse of others, rethink their own discourse, eliminate prejudices, be able to empathize, to listen actively, to accept criticism in a constructive and non-destructive way, be capable of self-training, self-organization, being sensitive to the experience of the Other.en_EN
dc.description.abstractW tym artykule przedstawiono wyniki badań pedagogicznych dokumentalno- bibliograficznych, których celem była ogólna panorama ewolucji epistemologicznych i instytucjonalnych podstaw edukacji na rzecz pokoju i jej promocji w Meksyku. Autor stwierdził, że teoretyczne podstawy edukacji na rzecz pokoju jest złożonym paradygmatem myślenia, zgodnie z którym edukacja musi stać się coraz bardziej złożoną relacją podmiot-przedmiot w klasie, gdzie wiedza nie jest „deponowana” u pustego ucznia-odbiorcy, ale jest raczej uwarunkowane i stymulowane przez jego nabycie, promowanie kreatywności, krytycznego myślenia, samodzielnej pracy studenta. W meksykańskim systemie edukacji buduje się kulturę pokoju u ucznia poprzez rozwijanie jego intelektualnej ciekawości i inteligencji analitycznej, jego umiejętności znajdowania niestandardowych rozwiązań, alternatyw dla problemów, jego zdolności do asymilacji dyskurs innych, poznaj swój własny dyskurs, wyeliminuj uprzedzenia, umieć wczuć się, słuchać aktywnie, akceptować krytykę w sposób konstruktywny i nieniszczący, być zdolnym do samokształcenia, samoorganizacji, wrażliwości do doświadczenia Innego.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectMexican education systemen_EN
dc.subjecteducation for peaceen_EN
dc.subjectepistemological foundations of the education for peaceen_EN
dc.subjectcomplex thinking paradigmen_EN
dc.subjectkey competences for peace educationen_EN
dc.subjectmeksykański system edukacjipl_PL
dc.subjectedukacja na rzecz pokojupl_PL
dc.subjectepistemologiczne podstawy edukacji na rzecz pokojupl_PL
dc.subjectzłożony paradygmat myśleniapl_PL
dc.subjectkluczowe kompetencje w edukacji pokojupl_PL
dc.titleDimensions of Education for Peace: Theory, Spaces and Actors. Experiences from Mexicoen_EN
dc.title.alternativeWymiary edukacji na rzecz pokoju: teoria, przestrzenie i aktorzy. Doświadczenia z Meksykupl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord