Lifelong Learning in Seniors in the Perspective of the Neuro- and Psychosocial Concep
View/ Open
Author:
Weissbrot-Koziarska, Anna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [171]-184
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
lifelong learningthe elderly
senior policy
University of the Third Age
brain aging
całożyciowe uczenie się
osoby starsze
polityka senioralna
Uniwersytet Trzeciego Wieku
starzenie się mózgu
Date: 2019
Metadata
Show full item recordAbstract
Lifelong learning is extremely important from the standpoint of processes
taking place in modern society. Currently the idea of learning one’s whole life, while
facing the consequences of the aging of the society, is given a new meaning where the
main aim is to optimise the social activity and improve the quality of the elderly’s life.
The process of knowledge acquisition is connected with the abilities of the human
brain, while this organ goes through the atrophy phase due to aging (aging of the
brain). One of the methods of counteracting this unfavourable process is lifelong
learning. The idea of educating the elderly is currently at the centre of interest of many
people and institutions, Universities of the Third Age among them. The search for
innovation in this regard is one of the major challenges in senior policy. Niezwykle istotne z perspektywy procesów zachodzących we współczesnym
społeczeństwie jest całożyciowe uczenie się. Obecnie idea uczenia się przez całe
życie, w obliczu konsekwencji starzenia się społeczeństwa, nabiera nowego znaczenia,
gdzie nadrzędnym celem staję się optymalizacja aktywności społecznej oraz polepszenie
jakości życia osób starszych. Proces przyswajania wiedzy związany jest z możliwościami
mózgu człowieka, gdzie w wyniku starzenia się, organ ten również przechodzi
fazę atrofii (starzenia się mózgu). Jednym ze sposobów przeciwdziałania tego niekorzystnego
procesu jest właśnie lifelong learning, czyli całożyciowe uczenie się. Idea
edukacji osób starszych aktualnie znajduje się w centrum zainteresowania wielu osób
i instytucji, a jedną z nich są Uniwersytety Trzeciego Wieku. Poszukiwanie innowacji
w tym zakresie stawowi jedno z najważniejszych wyzwań polityki senioralnej.