The Sense of Self-efficacy among Academic Teachers at a Military University and their Self-esteem
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Laskowski, Mirosław
Źródło: Labor et Educatio. 2019, nr 7, s. [229]-244
Język: en
Słowa kluczowe:
sense of self-efficacyself-esteem
academic teacher
military university
poczucie własnej skuteczności
samoocena
nauczyciel akademicki
uczelnia wojskowa
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Efficacy is a trait required in almost every profession today, and its sense
is a dimension that affects the evaluation of work. In education, effectiveness is also
expected, especially from academic teachers whose role often goes beyond the formal
framework. Therefore, the issues of one’s own efficiency in relation to self-esteem
seem to be of particular interest, as an attempt to show possible dependencies in this
regard, all the more so since previous studies not always revealed such a connection.
Therefore, the main research problem takes the form of the following question: Do
relationships exist between self-esteem and a sense of one’s own efficiency among
the academic teachers surveyed, and if so, what are they? Carrying out empirical
research among the teaching staff of a military university, I decided to diagnose a
specific military environment in this matter, which can be a real reference to similar
analyzes carried out at other universities. I formulated my conclusions based on the
results of research carried out using the diagnostic survey method at the War Studies
University in Warsaw using standardized measuring tools and elements of descriptive
and correlation statistics. Skuteczność to cecha wymagana dzisiaj niemal w każdym zawodzie,
a jej poczucie stanowi pewien wymiar rzutujący na ocenę pracy. W edukacji także
oczekuje się skuteczności, szczególnie od nauczycieli akademickich, których rola często
wykracza poza formalne ramy. Szczególnie interesująca wydaje się być wobec tego
problematyka poczucia własnej skuteczności w odniesieniu do samooceny, jako próba
ukazania ewentualnych zależności w tym zakresie tym bardziej, że w dotychczasowych
badaniach nie zawsze można było odnaleźć takie połączenie. Główny problem
badawczy przyjmuje zatem postać następującego pytania: Czy istnieją, a jeżeli tak, to
jakie są zależności pomiędzy samooceną a poczuciem własnej skuteczności badanych
nauczycieli akademickich? Realizując badania empiryczne wśród kadry dydaktycznej
uczelni wojskowej postanowiłem zdiagnozować specyficzne środowisko wojskowe
w tej kwestii, co może stanowić realne odniesienie do podobnych analiz prowadzonych
na innych uczelniach. Swoje wnioski sformułowałem na podstawie wyników badań
zrealizowanych metodą sondażu diagnostycznego w Akademii Sztuki Wojennej
w Warszawie przy zastosowaniu wystandaryzowanych narzędzi pomiarowych oraz
elementów statystyki opisowej i korelacyjnej.