Challenges in Teaching: Perceptions and Experiences of Teachers of Ethics in Poland
View/ Open
Author:
Madalińska-Michalak, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2018, nr 6, s. [151]-177
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
ethics as a curriculum subjectplace and role of ethics in school education in Poland
teachers of ethics as a school subject
challenges in teaching
teacher education
etyka jako przedmiot nauczania
miejsce i rola etyki w edukacja szkolna w Polsce
nauczyciele etyki
wyzwania w pracy nauczyciela
edukacja nauczyciela
Date: 2018
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper reports on a nationwide mixed methods study that investigated
the challenges faced by teachers who teach ethics at schools in Poland. Several challenges
affecting teachers in Poland were identified. These challenges included: qualifications
of teachers; teacher education; didactics (teaching and learning); teaching materials
and teaching aids; attractiveness of ethics as the subject at school; organization
of work for delivering lessons of ethics; pupil traits and teaching programs; stereotypes
related to the perception of ethics as the school subject. In the paper the special attention
is paid to the challenges related to qualifications of teachers of ethics and their
teacher education. The findings suggest that support provided for teachers of ethics
must be aligned to local and school educational policies and educational conditions as
well as strategies at national level. This paper contributes to understanding the complexities
of the work of teachers who teach ethics at schools in Poland. W artykule przedstawiono wyniki ogólnopolskich badań z zastosowaniem
podejścia ilościowego i jakościowego, w których poddano analizie wyzwania
stojące przed nauczycielami uczącymi etyki w szkołach. Analiza wyników badań
pozwoliła na identyfikację szeregu wyzwań, z którymi mierzą się nauczyciele etyki.
Wyzwania te obejmowały: kwalifikacje nauczycieli; kształcenie nauczycieli; dydaktykę
(nauczanie i uczenie się); materiały dydaktyczne i pomoce naukowe; atrakcyjność etyki
jako przedmiotu w szkole; organizację pracy w celu realizacji lekcji etyki; cechy ucznia
i programy nauczania; stereotypy związane z postrzeganiem etyki jako przedmiotu
szkolnego. W artykule zwrócono szczególną uwagę na wyzwania związane z kwalifikacjami
nauczycieli etyki i ich całożyciowej edukacji. Wyniki sugerują, że wsparcie
nauczycieli etyki jest uzależnione od polityki edukacyjnej na poziomie kraju, regionu i
szkoły oraz od warunków, jakie są tworzone nauczycielom etyki. Artykuł wnosi wkład
w zrozumienie złożoności pracy nauczycieli, którzy uczą etyki w szkołach w Polsce.