dc.contributor.author | Madalińska-Michalak, Joanna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-02-11T11:37:32Z | |
dc.date.available | 2021-02-11T11:37:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Labor et Educatio. 2018, nr 6, s. [151]-177 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10427 | |
dc.description.abstract | This paper reports on a nationwide mixed methods study that investigated
the challenges faced by teachers who teach ethics at schools in Poland. Several challenges
affecting teachers in Poland were identified. These challenges included: qualifications
of teachers; teacher education; didactics (teaching and learning); teaching materials
and teaching aids; attractiveness of ethics as the subject at school; organization
of work for delivering lessons of ethics; pupil traits and teaching programs; stereotypes
related to the perception of ethics as the school subject. In the paper the special attention
is paid to the challenges related to qualifications of teachers of ethics and their
teacher education. The findings suggest that support provided for teachers of ethics
must be aligned to local and school educational policies and educational conditions as
well as strategies at national level. This paper contributes to understanding the complexities
of the work of teachers who teach ethics at schools in Poland. | en_EN |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono wyniki ogólnopolskich badań z zastosowaniem
podejścia ilościowego i jakościowego, w których poddano analizie wyzwania
stojące przed nauczycielami uczącymi etyki w szkołach. Analiza wyników badań
pozwoliła na identyfikację szeregu wyzwań, z którymi mierzą się nauczyciele etyki.
Wyzwania te obejmowały: kwalifikacje nauczycieli; kształcenie nauczycieli; dydaktykę
(nauczanie i uczenie się); materiały dydaktyczne i pomoce naukowe; atrakcyjność etyki
jako przedmiotu w szkole; organizację pracy w celu realizacji lekcji etyki; cechy ucznia
i programy nauczania; stereotypy związane z postrzeganiem etyki jako przedmiotu
szkolnego. W artykule zwrócono szczególną uwagę na wyzwania związane z kwalifikacjami
nauczycieli etyki i ich całożyciowej edukacji. Wyniki sugerują, że wsparcie
nauczycieli etyki jest uzależnione od polityki edukacyjnej na poziomie kraju, regionu i
szkoły oraz od warunków, jakie są tworzone nauczycielom etyki. Artykuł wnosi wkład
w zrozumienie złożoności pracy nauczycieli, którzy uczą etyki w szkołach w Polsce. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | ethics as a curriculum subject | en_EN |
dc.subject | place and role of ethics in school education in Poland | en_EN |
dc.subject | teachers of ethics as a school subject | en_EN |
dc.subject | challenges in teaching | en_EN |
dc.subject | teacher education | en_EN |
dc.subject | etyka jako przedmiot nauczania | pl_PL |
dc.subject | miejsce i rola etyki w edukacja szkolna w Polsce | pl_PL |
dc.subject | nauczyciele etyki | pl_PL |
dc.subject | wyzwania w pracy nauczyciela | pl_PL |
dc.subject | edukacja nauczyciela | pl_PL |
dc.title | Challenges in Teaching: Perceptions and Experiences of Teachers of Ethics in Poland | en_EN |
dc.title.alternative | Wyzwania w nauczaniu: Opinie i doświadczenia nauczycieli etyki w Polsce | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |