Promoting Constructive Collaborative Conflict Management Through a Game Theory Inspired Approach
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szklarski, Andrzej
Źródło: Labor et Educatio. 2018, nr 6, s. [213]-236
Język: en
Słowa kluczowe:
conflict managementgame theory
youths
intervention study
rozwiązywanie konfliktów
teoria gier
młodzież
badania interwencyjne
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The aim of this study is to find out whether an approach based on a game
theoretical method may promote constructive collaborative conflict management
among upper secondary school youth. An additional aim is to investigate how the
young people involved in the study experience such an approach. It is an intervention
study; the research material has been collected both before and after the intervention.
The empirical material has been collected in Sweden using written reports and
focus-group interviews. Both quantitative, as well as qualitative methods of analysis
have been used. The results of the quantitative analysis demonstrate that the approach
tried out in the study may enhance constructive collaborative conflict management.
The qualitative analysis concerning the participants’ experience of using the approach
show that the investigated approach is for the main part experienced as an asset but
can also, in certain contexts, be seen as problematic. Celem przeprowadzonych badań było ustalenie, czy zastosowanie metody
inspirowanej teorią gier może prowadzić do rozwoju umiejętności konstruktywnego
rozwiązywania konfliktów wśród młodzieży licealnej. Celem badań był także
opis spostrzegania zastosowanej metody przez młodych ludzi uczestniczących w badaniu.
Materiał empiryczny został zebrany w Szwecji za pomocą pisemnych raportów
i wywiadów grupowych. Przeprowadzone badania mają charakter interwencyjny,
materiał empiryczny został zebrany zarówno przed, jak i po zastosowaniu testowanej
metody. Analizę materiału przeprowadzono zarówno przy pomocy metod ilościowych,
jak i jakościowych. Wyniki analizy ilościowej wskazują, że metoda zastosowana
w badaniach może rozwijać umiejętności konstruktywnego, opartego na współpracy
rozwiązywania konfliktów. Analiza jakościowa dotycząca postrzegania metody
przez uczestników badań wskazuje, że testowana metoda jest głównie postrzegana
jako skuteczna, ale może również w niektórych kontekstach być postrzegana jako
trudna do zastosowania.