STEM Education as a Strategy to Move from the New Structural Economy to the Endogenous and Sustainable Growth Model in Latin America
View/ Open
Author:
Silva, Violeta Mendezcarlo
Peña, Salvador Hernández
Saucedo, Martín Beltrán
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [53]-71
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
STEM – Economic modelssustainable development
STEM – Modele ekonomiczne
zrównoważony rozwój
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
The different economic models implemented by the states in the last decades
range from a simple tendency for accumulation and growth in terms of the Gross Domestic
Product to the development of people’s well-being under the premises of sustainability.
Those that invest in individual development through education in strategic
areas, facilitate the generation of intrinsic value, without relying on the exploitation of
their natural resources or on the physical labor force of their citizens, thus achieving
the effective sustainable development.
In this paper, we analyzed the importance of introducing legal and political changes,
focused on encouraging education in Science, Technology, Engineering and Mathematics
(STEM), mainly in those economies that are oriented on the structural or developmental
paradigm, whose most current form of expression is found in the theory
of the New Structural Economy, to favor endogenous growth in accordance with the
sustainable development paradigm, using LATAM as an example. Różne modele ekonomiczne wdrażane przez państwa w ostatnich dziesięcioleciach
wahają się od prostej tendencji do akumulacji i wzrostu produktu krajowego
brutto do rozwoju dobrobytu ludzi w warunkach zrównoważonego rozwoju. Ci,
którzy inwestują w indywidualny rozwój poprzez edukację w strategicznych obszarach,
pozwalają na generowanie wewnętrznej wartości, bez polegania na eksploatacji
ich zasobów naturalnych lub na fizycznej sile roboczej ich mieszkańców, co pozwala
na skuteczny zrównoważony rozwój.
W pracy tej analizujemy znaczenie wprowadzania zmian prawno-politycznych,
ukierunkowanych na zachęcanie do kształcenia w zakresie nauk ścisłych, technologii,
inżynierii i matematyki (dalej STEM), głównie w tych gospodarkach, które są zorientowane
na paradygmat strukturalny lub rozwojowy, którego najbardziej aktualną formą
wyrazu jest teoria Nowej Gospodarki Strukturalnej, aby sprzyjać rozwojowi endogenicznemu
– na przykładzie LATAM – zgodnie z paradygmatem zrównoważonego
rozwoju.