Show simple item record

dc.contributor.authorLimón, Álvaro Luis Lópezpl_PL
dc.contributor.authorZhizhko, Elena Anatolievnapl_PL
dc.contributor.authorGarcía, Laura Gemma Florespl_PL
dc.date.accessioned2021-02-12T10:55:59Z
dc.date.available2021-02-12T10:55:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2020, nr 8, s. [95]-108pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10441
dc.description.abstractThis work constitutes a historical-pedagogical reflection focusing on the philosophical foundations of Jesuit pedagogy or education for peace through the thought of Francisco Javier Clavijero, in particular, his works Ancient History of Mexico and Particular Physics. The authors studying Clavijero found that his thought included the following foundations of education for peace: eclectic attitude expressed in a search for the reconciliation of modernity with tradition; the use of verisimilitude as a criterion of knowledge in the process of adjustment to the truth within the philosophy of nature and history; and a belief in the knowledge of the different philosophical systems, in which the truth is found. According to Clavijero, education, at first, represents means or a pretext to refute the insults of European philosophers concerning the supposed inferiority of Mexicans, based on the reason. Education could be understood as the principle on which a political-social system is based, in this case of the society of ancient Mexicans. Education is the resource that enables the transmission of laws and customs, in short, a worldview of the world, which can be understood in terms more typical of culture.en_EN
dc.description.abstractPrezentowana praca jest wynikiem badań historycznych i pedagogicznych, których celem było określenie filozoficznych podstaw edukacji dla pokoju poprzez udokumentowaną i bibliograficzną analizę naukowego dziedzictwa wybitnego przedstawiciela zakonu katolickiego jezuitów Francisa Javiera Klavihero, w szczególności jego dzieł „Starożytna historia Meksyku” i „Fizyka specjalna”. Autorzy odkryli, że podstawową edukacją na rzecz pokoju są następujące pomysły Claviero: eklektyczne podejście do badań naukowych poprzez integrację innej wizji rzeczywistości, a mianowicie współczesności i tradycji; wykorzystywać w procesie poznania prawdy kryteriów różnych systemów filozoficznych; kierunek procesu wiedzy w kanale filozofii przyrody i historii. Według Claviero obraz rdzennych Meksykanów, przedstawicieli starożytnych wysoko rozwiniętych cywilizacji Ameryki, został niesprawiedliwie upokorzony przez niektórych europejskich filozofów oświecenia. W swoich pismach Claviero rozumie świat jako ważny element systemu społecznego każdego kraju i analizuje strukturę edukacyjną starożytnych Meksykanów, bada zasady, na których się opiera. W przypadku Claviero edukacja jest mechanizmem umożliwiającym przekazywanie praw i zwyczajów, światopoglądu, tradycji i kultury w ogóle.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectfoundations of education for peaceen_EN
dc.subjectJesuit pedagogyen_EN
dc.subjectthe thought of Francisco Javier Clavijeroen_EN
dc.subjectthe idea of reconciliation of modernity with traditionen_EN
dc.subjectfilozoficzne podstawy edukacji dla pokojupl_PL
dc.subjectpedagogika jezuitówpl_PL
dc.subjectdziedzictwo naukowe Francisa Javiera Clavijeropl_PL
dc.subjectpomysł eklektyczne podejście do badań naukowychpl_PL
dc.titleThe Culture of Peace in Adult Education: Its Epistemological Bases from the Jesuit Philosophyen_EN
dc.title.alternativeKultura pokoju w edukacji dorosłych: jej epistemologiczne podstawy z filozofii jezuitówpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record