Defining and Analyzing Transformative Learning
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Chad, Hoggan
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [109]-124
Język: en
Słowa kluczowe:
transformation learningterm
analytical tools
definition
criteria
typology metatheory
uczenie się transformacyjne
termin
narzędzia analityczne
definicja
kryteria
metateoria typologii
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
There is an important difference between the phenomena we study and the
names we call them or theories we use to explain them. Transformative learning theory
is a human construction designed to describe a phenomenon, but it is imperfect at
best. The author advocates a delineation of the terms. Namely, the term perspective
transformation should be used to refer to Mezirow’s theory because it has only ever
been used for his specific theory. The term transformative learning should be used to
refer to the broad range of theories (including Mezirow’s) that attempt to describe and
explain dramatic changes in how people experience, conceptualize, and interact with
the world.
The author uses transformative learning in adult education investigations to
understand the experiences of military veterans transitioning from combat to civilian
life, of breast cancer survivors navigating the psycho-social transition of their disease,
of students from backgrounds of poverty attending community college, and even the
negative transformation of people becoming radicalized into violent terrorism. There are
many more situations that cause people to change, and those specific situations shape the
processes that lead to change and therefore shape the eventual outcomes of that change.
All of the theories and constructs in the transformative learning literature are
nothing more than human creations designed to explain the phenomena associated
with dramatic learning and change in adulthood. The value of transformative learning
as a metatheory is to provide constructs in the form of analytic tools that scholars
from disparate disciplines can use in working together to create better, more useful
constructs for understanding that phenomena. There are identified and presented
the analytic tools (definition, criteria, typology) to provide a framework for scholars
to think carefully and with clarity about what they mean when using the word
“transformation”. The need in more holistic, interdisciplinary understandings of
transformative learning is substantiated, thus promoting the use of transformative
learning as a metatheory. Pomiędzy badanymi przez nas zjawiskami a nazwami, jakie do nich
stosujemy lub teoriami, za pomocą których próbujemy je wyjaśnić występuje istotna
różnica. Teoria transformacyjnego uczenia się to opracowany przez ludzi konstrukt
mający opisać zjawisko, ale w najlepszym wypadku można go uznać za niedoskonały.
Autor zaleca rozdzielenie terminów. Dokładniej, termin transformacja perspektywiczna
powinien być stosowany w odniesieniu do teorii Merizowa, ponieważ był on wykorzystywany
wyłącznie do jego szczególnej teorii. Termin transformatywne uczenie się
należy stosować w odniesieniu do szerokiego zakresu teorii (w tym Merizowa), które
próbują opisać i wyjaśnić dramatyczne zmiany w sposobie, w jaki ludzie doświadczają
i konceptualizują świat oraz wchodzą z nim w interakcje.
Autor wykorzystuje transformatywne uczenie się w badaniach nad edukacją dorosłych,
aby zrozumieć doświadczenia weteranów wojskowych przenoszonych z pola bitwy
do cywilnego życia, osób, które przeżyły raka piersi i muszą sobie poradzić z psychologicznymi
i społecznymi zmianami spowodowanymi przez chorobę, studentów
pochodzących z ubogich rodzin, którzy uczęszczają do community college (publicznej
szkoły wyższej), a nawet negatywną transformację osób, których postawa uległa radykalizacji
w kierunku walczącego terroryzmu. Wiele innych sytuacji może spowodować
zmianę w ludziach, a te specyficzne sytuacje kształtują procesy prowadzące do zmiany,
a zatem kształtują ostateczne wyniki tej zmiany.
Wszystkie teorie i konstrukty zawarte w literaturze na temat transformatywnego
uczenia się to nic więcej niż tylko twory człowieka, których celem jest opisanie zjawiska
związanego z gwałtownym uczeniem się i zmianą u dorosłych. Wartość transformatywnego
uczenia się jako metateorii wiąże się z zapewnieniem konstruktów w formie
narzędzi analitycznych, które mogą być wykorzystywane przez naukowców z odmiennych
dziedzin podczas wspólnej pracy nad stworzeniem lepszych, użyteczniejszych
konstruktów pozwalających zrozumieć to zjawisko. Zidentyfikowano i przedstawiono
narzędzia analityczne (definicję, kryteria, typologię) tworzące ramy dla naukowców,
pozwalające starannie i jasno rozpatrywać co rozumieją pod słowem „transformacja”.
Konieczność bardziej holistycznego, międzydyscyplinarnego pojmowania transformatywnego
uczenia się jest uzasadniona, promując w ten sposób stosowanie transformatywnego
uczenia się jako metateorii.