The Competences of Pedagogues Ensuring Successful Partnership with Parents of the Contemporary Generation: the Attitude of Students – the Future Pre-school Teachers
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kovienė, Skaistė
Źródło: Labor et Educatio. 2020, nr 8, s. [183]-204
Język: en
Słowa kluczowe:
Competencesparents of the contemporary generation
partnership
future teachers
kompetencje
współczesne pokolenie rodziców
partnerstwo
przyszli nauczyciele
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The change of society, in particular concerning the generation of contemporary
parents, imposes new requirements on pre-school education teachers and their
competences. In case of teachers, it is not only pedagogical literacy, consisting of general,
psychological knowledge, as well as knowledge about the child that are necessary.
The skills of activity planning and organisation, organisation of education process,
active involvement in the change of pre-school education system are also required.
Moreover, the competences of communication and collaboration with parents, the
ability to adapt and find necessary access to parents of the contemporary generation,
the ability to involve them into the activities of an educational institution, empower
parents to become competent partners of teachers are of appropriate significance.
All these skills, although within different scopes, are taught and developed by future
pre-school education teachers during their university education and internships. The
aim of the study is to reveal, according to the opinion of students – future teachers
- which pre-school education teacher competences are the most meaningful in order
to ensure a successful partnership with parents of the contemporary generation. The
applied research methods are as follows: the analysis of content of scientific information
resources (to reveal the theoretical context), questions in writing (to collect empirical
data) and content analysis (analysis of empirical data). The scope of qualitative research
is 18 informants who agreed to participate in the research. They are students – future
pre-school education teachers. The study results showed that the informants mostly
emphasise the competence of pedagogical literacy that includes knowledge about
the child, personal features of teachers helping to promote partnership relations with
parents and students of the contemporary generation, professional expertise and
values. The following features were accentuated: patience, self-confidence, benevolence
in communication with parents of the contemporary generation with different attitudes
and expectations. Future teachers did not focus on the competences of education
process organisation, i.e. the ability to organise education process based on human
resources – the parents. Thus, parents are not sufficiently involved in the education
process. They pay little attention to the competence of activity prediction and planning. Zmiany zachodzące w społeczeństwie, a zwłaszcza we współczesnej
rodzinie, stawiają przed nauczycielem edukacji przedszkolnej coraz bardziej złożone
wymagania dotyczące kompetencji. Nauczyciel powinien się odznaczać nie tylko
wszechstronną wiedzą w zakresie pedagogiki, na którą składa się dobra znajomość
ogólnych zagadnień, psychologii, nauczanego przedmiotu oraz potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych swoich wychowanków, lecz bardzo istotne dla nauczyciela są także
inne umiejętności, takie jak planowanie i prognozowanie działalności, organizowanie
procesu nauczania, aktywne uczestnictwo we wdrażaniu zmian w systemie edukacji
przedszkolnej. Ważne stają się kompetencje w zakresie komunikacji i współpracy
z rodzicami, umiejętności nawiązania dialogu ze współczesną rodziną, umiejętności
zaangażowania ich w działalność placówki edukacyjnej, co pozwala rodzicom stać
się pełnoprawnymi partnerami nauczycieli. Powyższe kompetencje przyszłych nauczycieli
rozwijane są w ramach praktyk oraz w trakcie realizowanego programu studiów.
Celem badań jest poznanie opinii studentów – przyszłych nauczycieli – na temat
kompetencji, które mają największe znaczenie w zapewnieniu udanego partnerstwa
nauczycieli ze współczesnym pokoleniem rodziców. W niniejszej publikacji zastosowane
zostały następujące metody badawcze: analiza tekstów naukowych (w celu ukazania
kontekstu teoretycznego), pisemne ankietowanie (w celu zebrania danych empirycznych)
oraz analiza treści (danych empirycznych). Badaniami objęto 18 studentów
– przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej. Wyniki badań wykazały, że przyszli
nauczyciele na pierwszym miejscu stawiają kompetencje pedagogiczne, obejmujące
swym zakresem poznanie dziecka, cechy osobowości nauczyciela, które pomagają budować
partnerstwo ze współczesnym pokoleniem rodziców i wychowankami, wiedzę
pedagogiczną oraz system wartości. Natomiast przyszli nauczyciele nie podkreślali
kompetencji związanych z organizacją procesu edukacyjnego, czyli umiejętności angażowania
rodziców w proces edukacyjny. Niewiele uwagi poświęcono również kompetencjom
w zakresie prognozowania i planowania działalności.