dc.contributor.editor | Kijak, Remigiusz | pl_PL |
dc.contributor.editor | Lubińska-Kościółek, Elżbieta | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-02-27T13:45:58Z | |
dc.date.available | 2021-02-27T13:45:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-2103 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10588 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | W humanistycznej koncepcji człowieka samodzielność stanowi kategorię ściśle powiązaną
z podmiotowością i autonomią. Wzrastając do niezależności, nabywamy nie
tylko wiedzę o otaczającym nas świecie i umiejętności, pozwalające na samodzielne
funkcjonowanie w różnych sferach życia, lecz również poczucie własnej kompetencji
i sprawczości. Poszukując rozwiązań konstytuujących nasze relacje ze światem,
stopniowo uczymy się dokonywać wyborów, przewidywać ich konsekwencje, a także
ponosić za nie odpowiedzialność. Kierunki i dynamika dokonujących się w tym
zakresie zmian warunkowane są splotem wielu czynników, do których niewątpliwie
zaliczyć należy niepełnosprawność.
Sytuacja człowieka z niepełnosprawnością, tracącego nierzadko zarazem możność
samodzielnego wykonywania podstawowych czynności samoobsługowych,
jak i zdolność podejmowania decyzji, bądź też ograniczanego przez otoczenie w dążeniach
do realizacji wyznaczonych celów, rodzi szereg trudnych i ważkich, z punktu
widzenia kształtowania się jego autonomii, pytań. W jakim stopniu i w jakim
zakresie osoba z niepełnosprawnością rozpoznaje własną sytuację? Jaka wiedza,
umiejętności i kompetencje warunkują rozwój jej niezależności? Jakie zasoby tkwiące
w środowisku sprzyjają możliwości sprawowania kontroli nad własnym życiem
i otoczeniem?
Takie właśnie zasadnicze pytania dotyczące samodzielności osób z niepełnosprawnością
stawiają również Autorzy tekstów zamieszczonych w kolejnym, V już
tomie niniejszego czasopisma. Artykuły skoncentrowane zostały wokół trzech podstawowych
tematów: środowiskowych uwarunkowań samodzielności, samodzielności
uczniów z niepełnosprawnością w szkole oraz samodzielności osoby z niepełnosprawnością
u progu dorosłości.
Dziękując Autorom za współpracę, wyrażamy przekonanie, że ich przemyślenia
staną się inspiracją dla badaczy i praktyków, poszukujących najbardziej efektywnych
sposobów działania, wspierających dążenie osób z niepełnosprawnością
do niezależności.
Podziękowania składamy również na ręce recenzentów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków | pl_PL |
dc.title | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 184. Studia Paedagogica 5. Samodzielność osób z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.type | Czasopismo | pl_PL |