dc.contributor.author | Rachfał, Edyta | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-03-05T16:16:36Z | |
dc.date.available | 2021-03-05T16:16:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 191, Studia Anglica 5 (2015), s. [69]-83 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10629 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Pomimo tego, że jako dziedzina naukowa Komunikacja Kryzysowa (KK) istnieje już od połowy
lat 80 ubiegłego wieku, jak dotąd nie cieszy się ona zbyt dużym zainteresowaniem naukowym
w kręgach językoznawców. W szerokim pojęciu, komunikacja kryzysowa to zbieranie,
przetwarzanie i rozpowszechnianie informacji potrzebnych do tego, aby stawić czoła sytuacji
kryzysowej (Coombs 2010). Jedną z podstawowych faz w komunikacji kryzysowej jest faza
reakcji (crisis response phase). Do niedawna badania naukowe dotyczące tej fazy komunikacji
kryzysowej koncentrowały się wokół tego, jak osłonić organizację w kryzysie, bądź jak zredukować
szkody jakie już się dokonały za sprawą tegoż kryzysu (Fediuk et al. 2010). Ostatnio,
wraz z rosnącym uznaniem komunikacji kryzysowej jako rodzaju komunikacji perswazyjnej,
pojawiło się nowe podejście, które ma na celu nakłonić naukowców do zmiany postrzegania
kryzysu. Kryzys jest tu widziany nie przez pryzmat organizacji bezpośrednio zaangażowanej,
ale pod kątem wpływu jaki wywiera na inne strony w jakikolwiek sposób nim poszkodowane.
Taka zmiana w postrzeganiu sytuacji kryzysowej umożliwia zrozumienie oddziaływania komunikatów
kryzysowych na ich odbiór przez strony dotknięte kryzysem i zachowania tychże
stron. Wydaje się, że badania w ramach szeroko pojętego języka wartościującego (Thompson
& Hunston 2000) mogą umożliwić wgląd w to jak mówcy manipulują zasobami języka w celach
perswazji. Dlatego też, poniższy artykuł ma na celu zbadanie tego jak jednoznaczne przypisywanie
postawy (w wybranych gramatycznych znacznikach postawy) (Biber et al. 1999)
używane jest przez mówców wygłaszających komunikaty kryzysowe w celu zmiany postrzegania
kryzysu przez strony pokrzywdzone. Analiza dotyczy oświadczeń wydanych w 2011
roku, w związku ze skandalem podsłuchowym w the News of the World, przez kluczowe osoby
ze świata mediów, polityki i policji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | komunikacja kryzysowa | pl_PL |
dc.subject | faza reakcji w sytuacji kryzysu | pl_PL |
dc.subject | postawa | pl_PL |
dc.subject | przypisywanie postawy | pl_PL |
dc.subject | skandal podsłuchowy | pl_PL |
dc.title | The role of explicit stance attribution in crisis communication | en_EN |
dc.title.alternative | Rola jednoznacznego przypisania postawy w komunikacji kryzysowej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |