O Drzewie Wiesława Myśliwskiego i kilku dendrologicznych tropach literatury polskiej po 1989 roku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kulesza, Dariusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [27]-42
Język: pl
Słowa kluczowe:
Wiesław MyśliwskiDrzewo
Olga Tokarczuk
Opowiadania bizarne
Moment niedźwiedzia
ekokrytyka
Wiesław Myśliwski
Drzewo [The Tree]
Olga Tokarczuk
Opowiadania bizarne [Bizarre stories]
Moment niedźwiedzia [The Moment of the Bear]
ecocriticism
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Autor analizuje i interpretuje najważniejszy literacki tekst dendrologiczny polskiej literatury
powojennej, czyli dramat Drzewo Wiesława Myśliwskiego. Rozpoznaje go jako typowy
przykład symbiotyczno-toksycznego związku między Polską i literaturą, decydującego także
o tym, jak funkcjonuje w polskiej literaturze świat roślin. Sytuacja zmienia się po roku
1989. Jej konsekwencją jest dzisiejsza, ekologiczna i polityczna ekspansja ekokrytyki, którą
najskuteczniej reprezentują utwory Olgi Tokarczuk. Obok nich pojawiają się w tekście inne
dendrologiczne tropy reprezentowane w polskiej literaturze współczesnej między innymi
przez teksty Andrzeja Stasiuka, Michała Witkowskiego, Wojciecha Wencla, Jana Leończuka
i Andrzeja Sapkowskiego. Próba ich uporządkowania wydaje się zarówno potrzebna, jak
i nieskuteczna. The article critically considers Wiesław Myśliwski’s play Drzewo [The Tree], the most
important text of Polish post-war dendrological literature. The play is viewed as a typical
example of the symbiotic-cum-toxic relationship between Poland and its literature, a relation-
ship that also influences the way the world of plants is represented in other Polish literary
texts. The situation in this particular case changed after 1989. These days we observe
a genuine expansion of ecocriticism and its political consequences, notably in the works of
Olga Tokarczuk. Apart from her writings, dendrological tropes are represented in Polish
contemporary literature in the texts of Andrzej Stasiuk, Michał Witkowski, Wojciech Wencel,
Jan Leończuk, and Andrzej Sapkowski. The taxonomy of all their dendrological tropes seems
as urgent to be conducted as it is, in fact, impossible to achieve.