Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.editorZielińska, Jolantapl_PL
dc.contributor.editorPlutecka, Katarzynapl_PL
dc.date.accessioned2021-04-17T08:07:44Z
dc.date.available2021-04-17T08:07:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2299-2103
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10762
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractBadaniami układu nerwowego człowieka zajmuje się obszerna dziedzina naukowa - neurobiologia. W węższym znaczeniu stanowi zbiór dyscyplin wyłącznie biologicznych. W znaczeniu szerszym i współczesnym, hasłem tym określa się wszystkie, a nie tylko biologiczne dziedziny nauki, które w jakikolwiek sposób zajmują się badaniem układu nerwowego. Takiemu właśnie znaczeniu odpowiada angielskie słowo neurosciences, a w języku polskim - neuronauki. Celem prezentowanego opracowania jest wybór spośród tej interdyscyplinarnej i obszernej wiedzy zagadnień mogących potencjalnie zainteresować pedagogów specjalnych, wzbogacić ich warsztat pracy, pobudzić zainteresowanie nowymi, opartymi na osiągnięciach neuronauk metodami diagnozy i terapii. Opracowanie prezentuje przykładowe rozwiązania wskazujące na interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej i jej wkład we współcześnie tworzone koncepcje wspólnych obszarów badawczych różnych dyscyplin naukowych. Stanowi ono próbę pokazania pewnej drogi - umiejętnego czerpania z dorobku innych nauk - osobom zajmującym się pedagogiką specjalną zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Należy podkreślić, iż takie podejście nie ma na celu zaniechania stosowania metod tradycyjnych, ale głębsze zrozumienie „ja" człowieka ze specjalnymi potrzebami, a na tej podstawie opracowanie nowych metod diagnozy i terapii, wspomagających tradycyjne postępowanie, charakterystyczne dla danego rodzaju niepełnosprawności. Neuronauki mają więc budować, a nie burzyć to, co do tej pory osiągnięto w praktycznym wymiarze pedagogiki specjalnej. W związku z tym wybrano dwa obszary, wokół których skoncentrowano treści niniejszych artykułów, i są to: Nowe kierunki rozwoju diagnozy w neuronaukach i pedagogice specjalnej oraz Nowe kierunki rozwoju terapii w neuronaukach i pedagogice specjalnej. Dziękując autorom za współpracę, wyrażamy nadzieję, iż ich teksty staną się inspiracją dla osób poszukujących nowych, efektywnych sposobów diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością. Podziękowania składamy również na ręce Recenzentów.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isopl, enpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 220. Studia Paedagogica 7pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord