Inkluzja społeczno-zawodowa żołnierzy International Security Assistance Force (ISAF) w Afganistanie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Piątkiewicz, Grzegorz
Promotor:
Przybycień, Krzysztof
Stępniewska-Gębik, Hanna
Język: pl
Słowa kluczowe:
inkluzja społeczno-zawodowawychowanie
rodzina
doświadczenia życiowe
środowisko pracy
socio-occupational inclusion
education
family
life experiences
work environment
Data: 2021-05-24
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Krzysztofa Przybycienia, prof UPH, promotor pomocniczy: dr Hanna Stępniewska-Gębik.Streszczenie
Polskie siły zbrojne stają się istotnym elementem bezpieczeństwa międzynarodowego. Dowodem tego było wystawienie
silnego kontyngentu w Afganistanie. Udział żołnierzy w działaniach bojowych uwypuklił liczne problemy związane ze
stresem bojowym oraz powrotem do funkcjonowania w życiu cywilnym.
Głównym celem przeprowadzonych badań było poznanie procesu inkluzji społeczno-zawodowej żołnierzy powracających z
IX i X zmiany Polskiego Kontyngentu Wojskowego ISAF w Afganistanie oraz opinii jej uczestników na ten temat.
Przeprowadzone badania miały charakter ilościowy i jakościowy. W celu nadania wynikom analiz ilościowych wymiaru
jakościowego posłużono się ukrytą, niekontrolowaną obserwacją uczestniczącą oraz analizą dokumentów.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsze cztery stanowią odniesienia teoretyczne, definiujące problematykę i
przedmiot badań. Pierwszy rozdział przybliża genezę wojska i jego funkcje w społeczeństwie, kolejny zaś metody
przygotowania polskich żołnierzy do IX zmiany PKW w Afganistanie. Autor wskazuje w nim, jak ważną rolę mają do
odegrania przełożeni żołnierzy, którzy w dużej mierze pełnią obowiązki wychowawców. Trzeci rozdział opisuje
diagnozę zaburzeń inkluzji społeczno-zawodowej wśród weteranów wojennych. W czwartym rozdziale przedstawiono
istniejące programy readaptacyjne w wojsku polskim oraz amerykańskim. Piąty rozdział zawiera podstawy
metodologiczne badań własnych, zaś szósty – przebieg inkluzji społeczno-zawodowej w świetle badań własnych, a w
szczególności: psychofizyczne i społeczno-zawodowe skutki pobytu na misjach, ocenę realizacji procesu inkluzji
społeczno-zawodowej, relacje między inkluzją społeczno-zawodową a skutkami pobytu na misjach.
Uzyskane wyniki zostały szczegółowo zaprezentowane w dziewięciu podrozdziałach. Pracę zamykają wnioski i postulaty
pedagogiczne autora. The Polish Armed Forces are playing an increasingly important role in international security. This was evidenced by
deploying a strong contingent in Afghanistan. The participation of soldiers in combat operations has highlighted
numerous problems associated with combat stress and the return to civilian life.
The main aim of the research was to learn about the process of social and occupational inclusion of soldiers
returning from the 9th and 10th quotas of the Polish ISAF Military Contingent in Afghanistan and the opinions of
their participants. The research was of quantitative and qualitative nature.
The dissertation consists of six chapters. The first four contain theoretical references defining the subject
matter of the research. The first chapter expounds the origin of armed forces and their function in society. The
next one presents the methods of preparing Polish soldiers for the 9th quota of the Polish Military Contingent in
Afghanistan. The author points out in it the important role of the soldiers’ commanders, who to a large extent
perform the duties of educators. The third chapter provides a diagnosis of the disorders occurring in the social
and occupational inclusion among war veterans. The fourth one presents existing readjustment programmes in the
Polish and American armies. The fifth chapter contains the methodological basis for own research. The sixth one
contains the course of socio-occupational inclusion in the light of own research, in particular the psychophysical
and socio-occupational effects of participating in missions, evaluation of the implementation of the process of
socio-occupational inclusion, the relations between socio-occupational inclusion and the effects of participating
in missions. The results obtained are presented in detail in nine subsections. The final part of the dissertation
provides the author’s conclusions and pedagogical propositions.