The problem of social selection in the system of higher education in the conditions of distance learning (through the prism of Pitrim Sorokin’s theory of social mobility)
View/ Open
Author:
Pidkurkova, Iryna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Youth in Central and Eastern Europe. 2020, 7(11), s. 22-29
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
social selectionsocial sieve
social mobility
social functions of education
distance learning
selekcja społeczna
sito społeczne
mobilność społeczna
społeczne funkcje edukacji
kształcenie na odległość
Date: 2020
Metadata
Show full item recordAbstract
During the coronavirus pandemic, distance learning does not properly perform such important function of higher
education as social selection. This is illustrated through the prism of Pitrim Sorokin’s theory of social mobility.
One of the provisions of this theory assumes that school (educational institution) is a social elevator through
which there is an upward movement, and that due to the social functions of school (testing, selection,
distribution) processes such as selection of best, most skilled, or talented individuals and their promotion take
place. Distance education in modern Ukrainian version makes openings of the social “sieves” too large. So, firstly,
not only best and most capable ones can go through them. Secondly, such system of education can lead to improper
acquisition of knowledge by the students. W okresie pandemii koronawirusa poprzez wprowadzenie kształcenia zdalnego osłabiona została funkcja selekcyjna
szkolnictwa wyższego. Zostało to zobrazowane poprzez odwołanie się do teorii mobilności społecznej Pitrima
Sorokina. Teoria ta zakłada, że szkoła (instytucja edukacyjna) jest społeczną windą, dzięki której następuje ruch w
górę. Szkoła pełni funkcje selekcyjne (testowanie, selekcja). Dzięki tym procesom następuje selekcja najlepszych,
którzy mają największe osiągnięcia, są najbardziej utalentowani i mają największe szanse na sukces. Kształcenie na
odległość we współczesnej ukraińskiej szkole sprawia, że otwory w selekcyjnym „sicie” są zbyt duże. Po pierwsze,
mogą przez nie przejść nie tylko najlepsi i najzdolniejsi. Po drugie, taki system edukacji może prowadzić do
niewłaściwego przyswajania wiedzy przez uczniów.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Nieformalne kręgi wsparcia w procesie reintegracji społecznej byłych więźniów w perspektywie biograficznej
Kacprzak, Andrzej (2019)We współczesnej kryminologii znaczące miejsce zajmują analizy przebiegu karier przestępczych. Wyłanianie czynników sprzyjających reintegracji społecznej osób, które weszły w konflikt z prawem karnym ma w ich kontekście ... -
Dyskurs genderowy na lekcjach języka polskiego w szkole średniej : próba krytycznej analizy
Stoch, Magdalena (2013)Rozprawa reprezentuje nurt pedagogiki krytycznej (krytycznych badań społecznych). To próba teoretyczno-koncepcyjnego uzasadnienia potrzeby zastosowania kategorii genderowych w lekturze wybranych elementów kanonu szkolnego ... -
Ekonomia społeczna w kontekście wyzwań rynku pracy
Pikuła, Norbert G.; Jagielska, Katarzyna (2014)The article presents the current situation on the labour market in Poland, showing the way it is impacted by the social economy.