Wpływ otwartych pytań na efektywność procesu nauczania matematyki
View/ Open
Author:
Wójcik, Daniel
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Szemberg, Tomasz
Strycharz-Szemberg, Beata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
neurodydaktyka"dobre pytanie"
edukacja
skuteczne nauczanie
kognitywistyka
neuroscience
"good question"
education
effective teaching
cognitive science
Date: 2021-07-08
Metadata
Show full item recordDescription:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Matematyki. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem naukowym prof. dra hab. Tomasza Szemberga oraz dr Beaty Strycharz-Szemberg.Abstract
Tematem rozprawy jest problematyka roli pytań w procesie dydaktycznym, w odniesieniu do szeroko pojętej pracy z
uczniem, tworzeniu sytuacji pomagających osiągnąć jak najlepszy jego rozwój, uwzględniając specyfikę i różnorodny
charakter każdego z nich. Opisana praca miała na celu zweryfikowanie hipotezy mówiącej, że wykorzystanie w trakcie
lekcji matematyki aplikacji PINGO wraz z zaproponowanym systemem "dobre pytanie - odpowiedź - natychmiastowa
informacja zwrotna" realizowanym w formie kaskadowych sesji pozwoli na poprawę komunikacji na drodze nauczyciel -
uczeń oraz uczeń - uczeń, a co za tym idzie przyczyni się do zwiększenia postępów u uczniów. Dodatkowo jest próbą
sformułowania ogólnych zasad i podania przykładów, które miałyby pomóc w wyborze zadań wykorzystywanych w jej
stosowaniu. The subject of the dissertation is the issue of the role of questions in the didactic process, in relation to
broadly understood work with the student, creating situations that help achieve the best possible development,
takino into account the specificity and the diverse nature of each of them. The thesis described was aimed at
verifying the hypothesis that using the PINGO mathematics application during the lessons together with the proposed
system "good question - answer - immediate feedback" implemented in the form of cascading sessions will improve
communication between teacher - student and student - student, and thus will contribute to increasing student
progress. In addition, it is an attempt to formulate general principles and give examples that would help in
the selection of tasks used in its application.