dc.contributor.author | Kovalčíková, Iveta | sk_SK |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T11:21:51Z | |
dc.date.available | 2021-09-24T11:21:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-80-555-1814-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10839 | |
dc.description | Publikácia je čiastkovým výstupom grantového projektu APVV-15-0273 Experimentálne overovanie
programov na stimuláciu exekutívnych funkcií slaboprospievajúceho žiaka (na konci 1. stupňa školskej
dochádzky) – kognitívny stimulačný potenciál matematiky a slovenského jazyka; zodp. riešiteľka: doc.
PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD. | sk_SK |
dc.description.abstract | Celem monografii jest zdefiniowanie i scharakteryzowanie infrastruktury pedagogiki poznawczej jako samodzielnej i
ukonstytuowanej dyscypliny pedagogicznej. Koncentruję się na analizie i porównaniu behawioralnej i poznawczej
koncepcji uczenia się. Podkreślam, że zachowanie człowieka jest determinowane nie tylko bodźcami ze środowiska
zewnętrznego, ale także procesami psychicznymi przetwarzającymi bodziec zewnętrzny. Przedstawiam możliwości
eksploracji procesów psychicznych uczniów, które aktywowane są w procesie uczenia się. Monografia analizuje
trójfazowy model IN-ON-OUT podziału działania umysłowego. Opierając się na podzieleniu myśli/aktu myślowego na trzy
fazy, opisane są badania procesów myślowych w poszczególnych fazach aktu myślowego. W monografii przedstawiam
przykłady diagnostyki poznawczej i interwencji poznawczej. Analizie poddawane są wybrane programy interwencji i
stymulacji poznawczej. Programy te mają charakter (1) przekrojowych dziedzin ogólnych (podejścia, które nie są
związane z treścią określonego przedmiotu) mających na celu przyswajanie ogólnie stosowanych form myślenia lub (2)
kontekstowo określonych podejść dziedzinowych rozwijających określone aspekty poznawcze w ramach program nauczania
matematyki, języka, przedmiotów ścisłych). Bardziej szczegółowo opisano zasady dynamicznego testowania poznawczego.
Monografia zawiera przykłady: 1. pojęcie definicji procesów myślowych, 2. diagnostyka, 3. stymulacja wybranych
procesów myślowych, reprezentowanych głównie w fazie przetwarzania/opracowania informacji. W monografii Pedagogika
poznawcza 1 zwracam uwagę na myślenie hipotetyczne, dedukcyjne i inferencyjne jako procesy poznawcze warunkujące
proces uczenia się. Podkreślam wagę diagnozy i interwencji, która koncentruje się na problemach z zakresu myślenia
dedukcyjnego i inferencyjnego jednostki. W oparciu o teoretyczną definicję pojęć - myślenie dedukcyjne,
hipotetyczne i wnioskowanie, opisuję narzędzie do diagnozy tych aspektów myślenia. Na końcu monografii analizuję
wyniki badań mających na celu zbadanie myślenia hipotetycznego, dedukcyjnego i inferencyjnego na próbach uczniów
nienaruszonych i uzdolnionych intelektualnie. Przedstawiam także edukacyjne implikacje poznawania oraz stymulacji
określonych aspektów poznania. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the monograph is to outline the infrastructure for forming cognitive
pedagogy as an independent and constituted pedagogical discipline. We
focus on the analysis and comparison of behavioral and cognitive conceptions of
learning. We point out that human behavior is determined not only by external
stimuli but also by mental components processing that external stimulus. The
monograph provides the possibilities for examining learner´s mental processes,
which are activated during information processing, i.e., during learning process.
In addition, the IN-ON-OUT three-phase model of mental act is analysed in the
monograph. Based on the partition of thinking/mental act into three phases we
introduce the examples of research on thinking processes present in separate
phases of mental act. In the monograph, we illustrate both cognitive diagnostics
and cognitive intervention. Selected programs of cognitive intervention and stimulation
are analysed. These programs have the character of either (1) transversal
domain-general (extra-curricular) approach, unrelated to the content of particular
school subject and focused on the acquisition of generally applicable forms
of thinking, or (2) contextually domain-specific oriented approach developing
specific cognitive aspects within curricular domains (mathematics, language,
natural sciences). The fundamentals related to dynamic assessment of cognitive
skills are further described. There are in monograph introduced the samples of: 1.
conceptual definition, 2. diagnostics, 3. stimulation of selected thinking processes.
The monograph Cognitive Pedagogy 1 focuses on hypothetical, deductive
and inferential thinking understood as cognitive processes conditioning learning
process. We stress the importance of diagnostics and intervention oriented on
the difficulties within individual´s deductive reasoning and inferential thinking.
Based on the theoretical outline of concepts deductive, hypothetical and inferential
thinking, an instrument for diagnosing these aspects of thinking is described.
The concluding part of the monograph analyses the results of research on
hypothetical, deductive and inferential thinking conducted on the sample of intact
and intellectually gifted learners. We bring the results of the D-KEFS Word
Context Test applied on intact and gifted learners with the aim to compare the
levels of deductive thinking measured by Word Context Test in both groups of
learners. Moreover, the monograph presents the educational implications for stimulation
regarding the defined aspects of cognition | en_EN |
dc.language.iso | sk | pl_PL |
dc.publisher | Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, Prešov | sk_SK |
dc.subject | kognitívna pedagogika | sk_SK |
dc.subject | cognitive pedagogy | en_EN |
dc.title | Kognitívna pedagogika 1 : kognitívne determinanty edukačného procesu : hypotetické, deduktívne a inferenčné myslenie | sk_SK |
dc.type | Book | pl_PL |