dc.description.abstract | Książka przedstawia studium życia takiego, zafascynowanego, zaangażowanego na sto
procent, gracza. Harcmistrz Zofia Sułek rozpoczęła swoją przygodę z harcerstwem we
wczesnym dzieciństwie i całym swoim życiem realizowała jego ideały. Wychowała pokolenia
młodych harcerek i harcerzy, stała na straży prawości sumień wychowanków Zakładu
Leczniczego UJ dla Dzieci Jagliczych, ich dobrostanu, a kiedy dostrzegła wraz z innymi
instruktorami możliwości rozwinięcia gry o nowe poziomy, nowe zadania i nowych graczy,
z ogromnym zaangażowaniem i oddaniem poświęciła się tej wymagającej misji. Idea
stworzenia Nieprzetartego Szlaku zrodziła się z myślą o dzieciach, które z racji swojej trudnej
sytuacji i różnego rodzaju niepełnosprawności były zagrożone marginalizacją. Po latach jedna
z kontynuatorek misji, hm. Agnieszka Nawrocka, w trafny sposób oddała sens podjętego dzieła:
Nazwa „Nieprzetarty Szlak” na określenie tego prężnego ruchu została wybrana niesłychanie
trafnie. Najistotniejsza prawda jaka się kryje w tej nazwie to ta, że jak każdy ruch, tak i ten musi
być twórczy, a zatrzymanie się w jakimkolwiek momencie oznaczałby dla niego śmierć. Szlak
trzeba ciągle na nowo przecierać. Jak długo będą istniały drużyny specjalne – tak długo zawsze
będą prostowały coraz to innym swoim harcerzom drogę do społeczeństwa, często do własnych
rodziców, a instruktorzy takich drużyn będą adaptować na użytek dzieci specjalnej troski
zmieniające się w biegu lat ogólnozwiązkowe wymagania programowe (2012). Pionierki ruchu
były formowane do tej misji poprzez osobowości i postawy pierwszych działaczy harcerskich
oraz własne biografie. Ich doświadczenia życiowe oraz długoletnia służba harcerska sprawiły,
że miały na tyle pasji w sobie, żeby wytyczyć nowy szlak.
Książka w zamierzeniu autorek nie ma stanowić kompendium wiedzy historycznej
dotyczącej Ruchu Harcerskiego. Wybrane zostały tylko najważniejsze wydarzenia związane
z rozwojem tej formacji, a ich celem było stworzenie tła dla rozważań o charakterze
pedagogicznym. Główny nacisk położony został na przedstawienie potencjału
wychowawczego ruchu harcerskiego oraz jego znaczenia w procesie kształtowania postaw
jednostki. Efektem tego wychowania powinien być harmonijny rozwój człowieka we
wszystkich jego sferach: intelektualnej, emocjonalnej, duchowej, moralnej oraz fizycznej.
Publikacja składa się z sześciu części. Pierwsza część dotyczy genezy ruchu skautowego
na arenie międzynarodowej i polskiej. Wątki te są niezbędne dla zrozumienia kontekstu
historycznego, w którym dorastała i kształtowała swoją filozofię życia harcmistrz Zofia Sułek.
W drugiej część omówiono kluczowe składniki metodyki ruchu skautowego, ze szczególnym
uwzględnieniem reguł i zasad obowiązujących w formacji. Trzecia część zawiera rys
historyczny powstania drużyn Nieprzetartego Szlaku oraz specyfikę tego ruchu. W czwartej
części przedstawione zostały najważniejsze założenia metodologiczne. Część piąta poświęcona
jest życiu i działalności harcerskiej Zofii Sułek. Osią do rozważań stało się pięć doskonałych
fundamentów, na których budowała swoje życie Druhna. Są one gwarantem poczucia
dobrostanu. Ostatnia część stanowi refleksję dotyczącą pedagogii realizowanej przez
współtwórczynię Nieprzetartego Szlaku. | pl_PL |