Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australia
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Ślósarz, Anna
Wydawca:
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", Kraków
ISBN: 978-83-242-2308-4
Język: pl
Słowa kluczowe:
multimedialne moduły tematycznewtórni nadawcy
przemysł kulturowy
ramowanie
socjotechnika
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.Streszczenie
Książka dotyczy zakodowanych w elektronicznych kontekstach lektur matryc ideologicznych, czyli sposobów
wartościowania i map znaczeń, wpisanych w wywiedzione z literackich pierwowzorów teksty wtórnych nadawców, które są
upowszechniane w ramach przemysłu kulturowego i show-biznesu. Nierzadko zastępują lekturę, maskując system
produkcji i dystrybucji materialnych dóbr. Przy niedostatku edukacji medialnej sterują rozwojem jednostek i
społeczeństwa.
Autorka uważa, że australijskie wzorce budowania i scalania państwa, narodu i społeczeństwa przy pomocy kształcenia
kulturowo-językowego i kulturowo-literackiego mogą stać się inspiracją w społeczeństwie, w którym zniszczono
zaufanie do państwowych instytucji i narodowej tradycji, a więzi społeczne są osłabione. Doświadczenia
australijskie okazują się godne zauważenia z uwagi na socjotechniczną politykę edukacyjną, która pozwoliła na
eliminowanie pozostałości kolonialnego myślenia. Władze przywiązują ogromną wagę do nauczania języka angielskiego,
ponieważ jednoczy on młode i wielokulturowe społeczeństwo. Rozwiązania dydaktyczne nastawione są na ramowanie,
framowanie i wytwarzanie służących jednostkom i społeczeństwu kognitywnych amalgamatów. Australijska polityka
edukacyjna ma przy tym wiele wspólnego z polską, wdrażaną w czasach Komisji Edukacji Narodowej oraz w XX-leciu
międzywojennym. Edukacja spełnia bowiem kluczowe zadania społeczne i państwowotwórcze. Australijski model nauczania
języka ojczystego może więc dziś w wielu aspektach inspirować dydaktykę polonistyczną, powiązaną z odnoszeniem się
do fundamentalnych treści zbiorowego doświadczenia.