Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚlósarz, Annapl_PL
dc.date.accessioned2021-11-30T10:26:04Z
dc.date.available2021-11-30T10:26:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-83-242-2308-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10868
dc.descriptionPublikacja dofinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.pl_PL
dc.description.abstractKsiążka dotyczy zakodowanych w elektronicznych kontekstach lektur matryc ideologicznych, czyli sposobów wartościowania i map znaczeń, wpisanych w wywiedzione z literackich pierwowzorów teksty wtórnych nadawców, które są upowszechniane w ramach przemysłu kulturowego i show-biznesu. Nierzadko zastępują lekturę, maskując system produkcji i dystrybucji materialnych dóbr. Przy niedostatku edukacji medialnej sterują rozwojem jednostek i społeczeństwa. Autorka uważa, że australijskie wzorce budowania i scalania państwa, narodu i społeczeństwa przy pomocy kształcenia kulturowo-językowego i kulturowo-literackiego mogą stać się inspiracją w społeczeństwie, w którym zniszczono zaufanie do państwowych instytucji i narodowej tradycji, a więzi społeczne są osłabione. Doświadczenia australijskie okazują się godne zauważenia z uwagi na socjotechniczną politykę edukacyjną, która pozwoliła na eliminowanie pozostałości kolonialnego myślenia. Władze przywiązują ogromną wagę do nauczania języka angielskiego, ponieważ jednoczy on młode i wielokulturowe społeczeństwo. Rozwiązania dydaktyczne nastawione są na ramowanie, framowanie i wytwarzanie służących jednostkom i społeczeństwu kognitywnych amalgamatów. Australijska polityka edukacyjna ma przy tym wiele wspólnego z polską, wdrażaną w czasach Komisji Edukacji Narodowej oraz w XX-leciu międzywojennym. Edukacja spełnia bowiem kluczowe zadania społeczne i państwowotwórcze. Australijski model nauczania języka ojczystego może więc dziś w wielu aspektach inspirować dydaktykę polonistyczną, powiązaną z odnoszeniem się do fundamentalnych treści zbiorowego doświadczenia.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherTowarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", Krakówpl_PL
dc.subjectmultimedialne moduły tematycznepl_PL
dc.subjectwtórni nadawcypl_PL
dc.subjectprzemysł kulturowypl_PL
dc.subjectramowaniepl_PL
dc.subjectsocjotechnikapl_PL
dc.titleIdeologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australiapl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord