dc.contributor.advisor | Panasiewicz, Adam | pl_PL |
dc.contributor.author | Łęska, Izabela | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2021-11-30T13:27:32Z | |
dc.date.available | 2021-11-30T13:27:32Z | |
dc.date.issued | 2021-12-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10870 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor:
dr hab. Adam Panasiewicz prof. UP. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem projektu jest analiza pojęcia przypadku obiektywnego w odniesieniu do dziedzictwa awangardowego kierunku
surrealizmu i jego wizualizacja pod postacią realizacji artystycznych. Realizacja jest refleksją nad mechanizmami
twórczości artystycznej oraz podejmowanym przez artystę medium i wynikającymi z tego konsekwencjami, a także
szerzej - nad zachowaniami społecznymi, powtórzeniami i fragmentacjami obecnymi w kulturze, nad fenomenem
rozproszenia autora oraz intensywnego przenoszenia się działań artystycznych do przestrzeni wirtualnej (również w
świetle obecnej pandemii). Stawiana jest hipoteza o kluczowym wpływie wyboru medium artystycznego dla poszukiwanych
naturalnie przez twórcę właściwości świata i wpływ tych procesów na tworzone obiekty artystyczne. Obserwacje te
czynione są w kontekście bogatej spuścizny surrealizmu obecnej we współczesnej sztuce, która żywi się zjawiskami i
narzędziami kolektywnymi oraz performatywnymi. Badania oparte zostały na praktyce (practice-based research),
ostateczne twórcze artefakty (dzieła sztuki) wraz z analizą procesu twórczego stanowią podstawę wkładu do wiedzy.
Wynikiem badania są dzieła w postaci działań artystycznych, mediów cyfrowych lub twórczych perforamanców, akcji,
działań i instalacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the project is to analyze the concept of objective chance in relation to the avant-garde heritage of
surrealism and its visualization in the form of artistic realizations. The implementation is a reflection on the
mechanisms of artistic creativity and the medium undertaken by the artist and the consequences that result from it,
as well as more broadly - on social behavior, repetitions and fragmentations present in the culture, on the
phenomenon of the author's dispersion and the intense transfer of artistic activities to virtual space (also in
light of current pandemic). A hypothesis about the key impact of choosing an artistic medium for the properties of
the world sought naturally by the creator and the impact of these processes on the created artistic objects is
made. These observations are also made in the context of the rich legacy of surrealism present in contemporary art
that feeds on collective and performative phenomena and tools. The research was based on practice (practice-based
research), the final creative artifacts (works of art) together with the analysis of the creative process form the
basis of the contribution to knowledge. The result of the study are works in the form of artistic activities,
digital media or creative perforamances, actions, activities and installations. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | przypadek obiektywny | pl_PL |
dc.subject | surrealizm | pl_PL |
dc.subject | kolektywność | pl_PL |
dc.subject | synchroniczność | pl_PL |
dc.subject | practice-basedresearch | pl_PL |
dc.subject | objective chance | en_EN |
dc.subject | surrealism | en_EN |
dc.subject | collectivity | en_EN |
dc.subject | synchronicity | en_EN |
dc.subject | practice-basedresearch | en_EN |
dc.title | Na mych oczach ogromnieje przypadek | pl_PL |
dc.title.alternative | Objective chance encounters unfold before me | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |