Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzczyrba-Poroszewska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2022-02-02T10:51:57Z
dc.date.available2022-02-02T10:51:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationProces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 53-67pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/10898
dc.description.abstractIstotnym składnikiem procesu edukacji muzycznej są idee oraz pojęcia skodyfikowane w podstawowym zakresie, już w czasach starożytnych. Celami niniejszego opracowania było podjęcie próby: scharakteryzowania znaczenia muzyki w starożytnej Grecji, opisania wybranych przekonań starożytnych Greków na temat oddziaływania muzyki, przybliżenia sposobu funkcjonowania muzyki w systemie kształcenia w starożytnej Grecji, analizy funkcjonowania greckich pojęć muzycznych w wybranym szkolnym kompendium wiedzy. Główną metodą niniejszych badań była analiza treści, uzupełniającą metodą był sondaż diagnostyczny. Muzyka pełniła istotą funkcję w społeczeństwie, edukacji, filozofii starożytnej Grecji. Terminy greckie stanowią ok. 10 % szkolnego kompendium wiedzy. Wśród analizowanych haseł można wyróżnić wiele terminów powstałych w starożytności i stosowanych współcześnie. Interesujący jest fakt, iż wiele terminów pochodzących z języka greckiego nazywa powstałe stosunkowo niedawno: urządzenia (np. metronom, magnetofon, mikrofon, syntezator), nauki (np. etnografia i etnologia muzyczna, akustyka, elektroakustyka, psychologia muzyki, muzykologia, muzykoterapia), techniki kompozytorskie (np. dodekafonia), a także miejsca (np. filharmonia, fonoteka).pl_PL
dc.description.abstractAn important component of the process of music education are ideas and concepts codified to a basic extent, already in ancient times. The aims of this study were to attempt to: characterize the meaning of music in ancient Greece, describe selected beliefs of the ancient Greeks about the impact of music, describe the way music functioned in the education system in ancient Greece, analyze the functioning of Greek musical concepts in a selected school compendium of knowledge. The main method of this research was content analysis, complemented by a diagnostic survey. Music played an essential role in society, education, and the philosophy of ancient Greece. Greek terms constitute approx. 10% of the school’s compendium of knowledge. Among the analyzed entries, there are many terms that originated in antiquity and are used today. It is interesting that many terms derived from the Greek language are called relatively recently: devices (e.g. metronome, tape recorder, microphone, synthesizer), sciences (e.g. ethnography and musical ethnology, acoustics, electroacoustics, psychology of music, musicology, music therapy), compositional techniques (e.g. dodecaphony), as well as places (e.g. philharmonic, music library).en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectmuzyka w starożytnej Grecjipl_PL
dc.subjectedukacja muzycznapl_PL
dc.subjectfunkcje muzykipl_PL
dc.subjectgrecka etymologia terminów muzycznychpl_PL
dc.subjectpojęcia stosowane w edukacji i kulturze muzycznejpl_PL
dc.subjectdziedzictwo współczesnościpl_PL
dc.subjectmusic in ancient Greeceen_EN
dc.subjectmusic educationen_EN
dc.subjectfunctions of musicen_EN
dc.subjectGreek etymology of musical termsen_EN
dc.subjectconcepts used in music education and cultureen_EN
dc.subjectcontemporary heritageen_EN
dc.titleDziedzictwo starożytnej Grecji we współczesnej edukacji i kulturze muzycznejpl_PL
dc.title.alternativeThe legacy of ancient Greece in contemporary music education and cultureen_EN
dc.typeBook chapterpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord