dc.contributor.author | Szczyrba-Poroszewska, Joanna | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2022-02-02T10:51:57Z | |
dc.date.available | 2022-02-02T10:51:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 53-67 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/10898 | |
dc.description.abstract | Istotnym składnikiem procesu edukacji muzycznej są idee oraz pojęcia skodyfikowane
w podstawowym zakresie, już w czasach starożytnych. Celami niniejszego opracowania
było podjęcie próby: scharakteryzowania znaczenia muzyki w starożytnej
Grecji, opisania wybranych przekonań starożytnych Greków na temat oddziaływania
muzyki, przybliżenia sposobu funkcjonowania muzyki w systemie kształcenia w starożytnej
Grecji, analizy funkcjonowania greckich pojęć muzycznych w wybranym
szkolnym kompendium wiedzy. Główną metodą niniejszych badań była analiza
treści, uzupełniającą metodą był sondaż diagnostyczny. Muzyka pełniła istotą funkcję
w społeczeństwie, edukacji, filozofii starożytnej Grecji. Terminy greckie stanowią ok.
10 % szkolnego kompendium wiedzy. Wśród analizowanych haseł można wyróżnić
wiele terminów powstałych w starożytności i stosowanych współcześnie. Interesujący
jest fakt, iż wiele terminów pochodzących z języka greckiego nazywa powstałe stosunkowo
niedawno: urządzenia (np. metronom, magnetofon, mikrofon, syntezator),
nauki (np. etnografia i etnologia muzyczna, akustyka, elektroakustyka, psychologia
muzyki, muzykologia, muzykoterapia), techniki kompozytorskie (np. dodekafonia),
a także miejsca (np. filharmonia, fonoteka). | pl_PL |
dc.description.abstract | An important component of the process of music education are ideas and concepts
codified to a basic extent, already in ancient times. The aims of this study were to attempt
to: characterize the meaning of music in ancient Greece, describe selected beliefs
of the ancient Greeks about the impact of music, describe the way music functioned
in the education system in ancient Greece, analyze the functioning of Greek musical
concepts in a selected school compendium of knowledge. The main method of this
research was content analysis, complemented by a diagnostic survey. Music played
an essential role in society, education, and the philosophy of ancient Greece. Greek
terms constitute approx. 10% of the school’s compendium of knowledge. Among the
analyzed entries, there are many terms that originated in antiquity and are used today.
It is interesting that many terms derived from the Greek language are called relatively
recently: devices (e.g. metronome, tape recorder, microphone, synthesizer), sciences
(e.g. ethnography and musical ethnology, acoustics, electroacoustics, psychology of
music, musicology, music therapy), compositional techniques (e.g. dodecaphony),
as well as places (e.g. philharmonic, music library). | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | muzyka w starożytnej Grecji | pl_PL |
dc.subject | edukacja muzyczna | pl_PL |
dc.subject | funkcje muzyki | pl_PL |
dc.subject | grecka etymologia terminów muzycznych | pl_PL |
dc.subject | pojęcia stosowane w edukacji i kulturze muzycznej | pl_PL |
dc.subject | dziedzictwo współczesności | pl_PL |
dc.subject | music in ancient Greece | en_EN |
dc.subject | music education | en_EN |
dc.subject | functions of music | en_EN |
dc.subject | Greek etymology of musical terms | en_EN |
dc.subject | concepts used in music education and culture | en_EN |
dc.subject | contemporary heritage | en_EN |
dc.title | Dziedzictwo starożytnej Grecji we współczesnej edukacji i kulturze muzycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | The legacy of ancient Greece in contemporary music education and culture | en_EN |
dc.type | Book chapter | pl_PL |