Samostanowienie w procesie realizacji zadań rozwojowych młodych dorosłych z niepełnosprawnością ruchową
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Aondo-Akaa, Grażyna
Promotor:
Majewicz, Piotr
Język: pl
Słowa kluczowe:
samostanowieniewczesna dorosłość
zadania rozwojowe
niepełnosprawność ruchowa
self-determination
early adulthood
developmental tasks
motor disability
Data: 2022-02-28
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Piotra Majewicza prof. UP.Streszczenie
W dysertacji podjęto rozważania nad samostanowieniem młodych dorosłych osób z wrodzoną znaczną niepełnosprawnością
ruchową, czynnikami dynamizującymi samostanowienie oraz rolą samostanowienia w funkcjonowaniu psychospołecznym i w
realizacji zadań rozwojowych. Zaprezentowano podstawową wiedzę dotyczącą niepełnosprawności ruchowej,
funkcjonowania młodych dorosłych osób, zadań rozwojowych tego okresu oraz wyzwań związanych z niepełnosprawnością
ruchową. Przybliżono strukturę i koncepcje samostanowienia oraz dotychczasową wiedzę w tym zakresie.
Scharakteryzowano wybrane czynniki dynamizujące samostanowienie i elementy psychospołecznego funkcjonowania
związane z samostanowieniem. Przedstawiono metodologiczne podstawy badań: ich cel i przedmiot, problemy i hipotezy
badawcze, model zmiennych, zastosowane narzędzia badawcze, teren, organizację i przebieg badań, charakterystykę
badanej grupy i zastosowane metody analizy statystycznej. Przeanalizowano poziom samostanowienia i jego elementów,
związki wybranych czynników osobowościowych z samostanowieniem, oraz związki samostanowienia z wybranymi aspektami
psychospołecznego funkcjonowania i realizacją zadań rozwojowych. Dokonano interpretacji wyników badań.
Zweryfikowano postawione hipotezy badawcze, wskazano postulaty dla praktyki i ograniczenia przeprowadzonych badań.
Pracę zakończono podsumowaniem, wykazem literatury oraz aneksem. In the thesis issues of self-determination of young adults with congenital severe motor disability, factors
dynamizing self-determination and role of selfdetermination in psychosocial functioning and implementing
developmental tasks were taken into consideration. The basic knowledge about motor disability, functioning of young
adults and their developmental tasks and psychosocial challenges related to motor disability was presented.
Concepts of self-determination and its structure were described. Selected factors dynamizing self-determination
were characterized, as well as selected aspects of psychosocial functioning related to self-determination.
Methodological assumptions of research were presented: the aim and subject of research, problems and hypothesis,
model of variables, instruments that were used, area, organization and course of research, as well as
characteristic of examined group and statistical analysis that was used. Obtained results were analyzed: level of
self-determination and its essential cha racteristics, correlations between self-determination and selected
personality factors, selected aspects of psychosocial functioning and implementing developmental tasks. Research
hypothesis were verified, postulates for educational practice were indicated, as well as limitations of conducted
research. The thesis is ended with summary, literature references and annex.