Champ sémantique des concepts de changement et de devenir
Author:
Pozierak-Trybisz, Izabela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Karolak, Stanisław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: fr
Subject:
semantykaklasy obiektowe
tłumaczenie automatyczne
semantics
classes of objects
computational linguistics
Date: 2001
Metadata
Show full item recordDescription:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Humanistyczny. Rozprawa doktorska pod kierunkiem prof. dr hab Stanisława Karolaka.Abstract
Problematyka niniejszej rozprawy sytuuje się w dziedzinie semantyki : bada wpływ kombinatoryki pojęć (uniwersalnych) na dystrybucję form (w konkretnym języku).
Zagadnienie to analizowane jest na przykładzie studium pola semantycznego pojęć ZMIENIĆ SIĘ/STAĆ SIĘ, wraz z opisem jego realizacji syntaktycznych w języku francuskim.
Analizy wyżej wymienionego pola przeprowadzone zostały w oparciu o syntezę dwóch metodologii - gramatyki o podstawach semantycznych prof. Stanisława Karolaka i teorii klas
obiektowych (classes d’objets) prof. Gastona Grossa.
W duchu gramatyki o podstawach semantycznych analizujemy wewnętrzną strukturę treści danego pojęcia i cechy charakterystyczne implikowanych przez nie argumentów oraz ich właściwości semantyczno-syntaktyczne.
Dotychczasowa, bardzo ogólna, analiza pozycji argumentowych otwieranych przez predykat okazuje się niewystarczająca dla opisu danego języka, celem jego dalszego przetwarzania przez komputer. Teoria proponująca rozwiązanie tego problemu, klasy obiektowe (classes d'objets) to narzędzie służące do szczegółowej analizy semantycznej syntaktycznych realizacji zmiennych argumentowych.
Synteza obu opisów semantycznych pozwala na kompletny opis semantyczny i zastosowanie go do automatycznej analizy tekstów. This study is situated in the context of research in semantics of linguistics, with the aim to be used to computational linguistics analysis. Precisely this thesis analyses the links between conceptual combinatory (lingua mentalis grammar, considered to be universal) and forms distribution (particular to each natural language), the conceptual level ( signifiés) being superior from syntactic expressing level (signifiants).
This question is analysed in the description of semantic field of concepts CHANGE and BECOME. Two theories which, together, create basis for analyses are chosen : semantically based grammar and theory of semantic classes of objects.
The description of semantic field is made in two parts. First are analysed the semantic structures of changes ‘of state and relation’, elements of sense of the ‘verbs of change’, theirs implications of arguments. Second are described semantic classes of objects of these verbs. Together they give a full semantic description of sentence.