Dziecko i tekst literacki - o wartościach edukacyjnych literatury dla dzieci
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Wojnarowska, Aneta
Źródło: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [166]-177
Język: pl
Słowa kluczowe:
dzieckoliteratura
wartości
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Literatura stwarza człowiekowi możliwość zagłębienia się w innej, nowej dla niego
rzeczywistości. Kreuje światy, przygody, bohaterów, którzy go poruszają, zachęcają
do innego życia, skłaniają do refleksji nad sobą, innymi i najzwyczajniej w świecie
bawią. Człowiek szuka w niej ucieczki, przygody, rozrywki, a także pomocy,
wskazówek w życiu i mądrości. Ubodzy i bezradni bylibyśmy bez tego równoległego
nam świata, do którego przepustkę ma każdy chętny. Owa dziedzina sztuki ma
niebagatelne znaczenie dla rozwoju każdego człowieka. Poza posiadanymi wysokimi
walorami estetycznymi, które zaszczepiają w każdym wrażliwość na piękno,
jest przede wszystkim nosicielem wielu wartości. Powstała w drugiej połowie XVIII
wieku w Europie i na początku kolejnego stulecia w naszym kraju oryginalna literatura
dla dzieci dała również najmłodszemu odbiorcy i czytelnikowi możliwość
partycypacji w odbiorze jakości literackich. Literatura dla dzieci postrzegana być
może jako bezcenny materiał w pracy z dzieckiem, stwarzający nieograniczone
możliwości we wprowadzaniu go w świat wartości.