Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrochowalska, Magdalenapl_PL
dc.date.accessioned2022-04-19T07:38:28Z
dc.date.available2022-04-19T07:38:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [217]-226pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11044
dc.description.abstractPoszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: kim powinien być nauczyciel jako człowiek i profesjonalista, który posiada idealne zestawienie cech osobowych i kompetencji zawodowych, poświęcono wiele miejsca w rozważaniach na temat pełnienia roli społecznej. W badaniach pedeutologicznych określeniu struktury idealnych cech, zakresu kompetencji, układu wyspecjalizowanych czynności i roli społecznej przypisanej temu zawodowi służy paradygmat pojęciowy, który „nie ma w swym rdzeniu znaczeniowym udziału jednostki w tworzeniu własnego wizerunku” (Kwiatkowska 2007: 27). Tymczasem – niezależnie od zmieniających się warunków kulturowo-społecznych i politycznych – odniesienie do świata wartości, dokonywane wybory etyczne, sposoby ich uzasadnienia, a także stosunek do samego siebie jako człowieka są jednym z aspektów kompetencji zawodowych, które nie podlegają socjalizacji według z góry przyjętych założeń. Ich przejawem są również samoświadomość oraz poczucie wartości zawodowej (Szempruch 2012: 197). Nauczyciel, poszukując dróg własnego rozwoju, nie tylko określa powinności, zakres odpowiedzialności, ale również wyjaśnia normy i wartości, które uznaje za ważne. Prezentowany tekst dotyczy konieczności ciągłego konfrontowania przez nauczycieli doświadczeń osobistych, przekonań oraz uznawanych wartości z przyjętym społecznie wzorem realizowania roli zawodowej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectwartościpl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectsamoocenapl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.titleDylematy doświadczania przez nauczycieli poczucia własnej wartościpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord