Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSajdera, Jolantapl_PL
dc.date.accessioned2022-04-19T07:59:53Z
dc.date.available2022-04-19T07:59:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationWartości w teorii i praktyce edukacyjnej / redakcja naukowa Irena Adamek, Zofia Szarota, Ewa Żmijewska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2013. - S. [328]-336pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11049
dc.description.abstractPosiadanie przyjaciela może być rozumiane jako swoiste dzieło życia człowieka. Daje ono możliwość czerpania ze wsparcia społecznego, płynącego od innych ludzi nie tylko od rodziny. Zainteresowanie znaczeniem ludzkich relacji i pierwsze próby ich obiektywnego pomiaru wiązały się ze zjawiskiem zrozumienia na czym polega wzajemna atrakcyjności ludzi (attraction, atrakcyjność interpersonalna). Za prekursorskie w tej dziedzinie uznawane są badania, które prowadzili w latach 30. XX wieku Jacob Moreno i Theodor Newcomb. Zwrócili oni uwagę na dokonywane przez ludzi wybory podczas wchodzenia w relacje z innymi (Brzezińska 2006: 192). Od tych subiektywnych decyzji zależy, czy uznajemy kogoś za bliskiego sobie lub obcego. Początkowo interesowano się przede wszystkim wynikami badań przyjaźni między dorosłymi, ale stopniowo, dzięki odkryciom psychologii rozwojowej zwrócono uwagę, że dziecko jest „zorientowane społecznie” od urodzenia, a szereg mechanizmów, dotyczących powodów darzenia innych sympatią, jest podobnych w całej ontogenezie. Współczesnych badaczy dzieciństwa interesują nie tyle efekty socjalizacji, ale jej przebieg, charakteryzujący się wymianą znaczeń w trakcie dwukierunkowych relacji (Nentwig-Gaseman, Klar 2004: 169–189). Jak podkreśla Lech Witkowski (2009: 8) ten konieczny wgląd w złożoność procesów i zjawisk, obserwowanych w trakcie sytuacji pedagogicznych, jest nie tylko konieczny przy stawianiu diagnoz, ale przede wszystkim jest warunkiem wspierania potencjału rozwojowego wychowanków. Podjęte w artykule zagadnienie odnoszę zarówno do świata przeżywanego przez dziecko, jak i możliwości zrozumienia znaczenia nadawanego przyjaźni przez dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Odnosząc się do teoretycznych założeń podjętego problemu, zestawiłam je ze współczesnymi wynikami badania przyjaźni dziecięcych, a także przywołałam wyniki badań, przeprowadzonych pod moim kierunkiem.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectwartościpl_PL
dc.subjectuczeńpl_PL
dc.subjectprzyjaźńpl_PL
dc.titleWartość przyjaźni w przekonaniach uczniów i przedszkolakówpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord