On the Effectiveness of the Solution-Focused Approach and Coaching in the Work of Social Services
View/ Open
Author:
Szpunar, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [9]-28
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
coachingsolution-focused approach
methodological procedure
motivation to change
professional development
coaching
podejście skoncentrowane na rozwiązaniach
postępowanie metodyczne
motywacja do zmiany
rozwój zawodowy
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
The article is a comparative analysis of two methods of working with a social
assistance client: coaching and solution-focused approach. It describes the stages of
the methodological procedure, and shows the approach to the motivation to change in
both approaches. Showing the differences between internal and external motivation in
the case of social assistance clients is particularly important, as they are often people
characterized by learning helplessness and with low social competence. Therefore,
working on change is extremely difficult, and social and legal expectations generate
many paradoxes of professional action. The solution, however, is not to control and
monitor the customers’ progress, but to change the approach of defining goals for
change for customers. In coaching and PSR, key goals are the client’s goals and this
article explains the rationale behind this position. Then, it describes the assumptions
of both approaches and presents similar techniques used in working with the client.
These techniques are easy to adapt to the methodical work of social workers and
assistants when they share the assumption that the client is the expert of their life, and
thus of change and the path to change. It describes the structure of the change process
in both approaches. The article is intended to encourage such an approach to working
with clients, as it is effective, as well as releasing social workers from responsibility
for clients’ failures, protecting against burnout, and easy to apply. In addition, many
institutions of social assistance are leaning towards working with these methods,
towards formulating goals in line with harm reduction, rather than radical changes. Artykuł zawiera analizę porównawczą dwóch metod pracy z klientem
pomocy społecznej: coachingu oraz podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach.
Opisano w nim etapy postępowania metodycznego oraz stosunek do motywacji do
zmiany w obu podejściach. Pokazanie różnic między motywacją wewnętrzną i zewnętrzną
w przypadku klientów pomocy społecznej jest szczególnie ważne, bo często
są to osoby o wyuczonej bezradności oraz niskich kompetencjach społecznych. Praca
nad zmianą jest więc wyjątkowo trudna, a oczekiwania społeczne i prawne generują
wiele paradoksów działania profesjonalnego. Rozwiązaniem jednak nie jest kontrola
i monitorowanie postępów klienta, ale zmiana podejścia wobec definiowania celów
zmiany u klientów. W coachingu oraz PSR kluczowe cele to cele klienta i w artykule
przedstawiono najpierw uzasadnienie takiego stanowiska. Następnie opisano założenia
obu podejść i zaprezentowano podobne techniki wykorzystywane w pracy z klientem.
Techniki te są proste do adaptacji w pracy metodycznej pracowników socjalnych
i asystentów, gdy zakładają oni, że to klient jest ekspertem swojego życia, a tym samym
zmiany i drogi do zmiany. W artykule scharakteryzowano strukturę procesu zmiany
w obu podejściach. Celem podjętych rozważań jest zachęcenie do zaprezentowanego
podejścia w pracy z klientami. Jest ono nie tylko skuteczne, lecz także zwalnia z
odpowiedzialności pracowników socjalnych za porażki klientów, chroni przed wypaleniem
zawodowym, a ponadto jest proste w zastosowaniu. Poza tym wiele instytucji
pomocy społecznej skłania się ku pracy przedstawionymi metodami, tj. ku formułowaniu
celów zgodnie z redukcją szkód, a nie radykalnymi zmianami.