Show simple item record

dc.contributor.authorSzpunar, Małgorzatapl_PL
dc.date.accessioned2022-07-19T07:21:26Z
dc.date.available2022-07-19T07:21:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLabor et Educatio. 2021, nr 9, s. [9]-28pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11202
dc.description.abstractThe article is a comparative analysis of two methods of working with a social assistance client: coaching and solution-focused approach. It describes the stages of the methodological procedure, and shows the approach to the motivation to change in both approaches. Showing the differences between internal and external motivation in the case of social assistance clients is particularly important, as they are often people characterized by learning helplessness and with low social competence. Therefore, working on change is extremely difficult, and social and legal expectations generate many paradoxes of professional action. The solution, however, is not to control and monitor the customers’ progress, but to change the approach of defining goals for change for customers. In coaching and PSR, key goals are the client’s goals and this article explains the rationale behind this position. Then, it describes the assumptions of both approaches and presents similar techniques used in working with the client. These techniques are easy to adapt to the methodical work of social workers and assistants when they share the assumption that the client is the expert of their life, and thus of change and the path to change. It describes the structure of the change process in both approaches. The article is intended to encourage such an approach to working with clients, as it is effective, as well as releasing social workers from responsibility for clients’ failures, protecting against burnout, and easy to apply. In addition, many institutions of social assistance are leaning towards working with these methods, towards formulating goals in line with harm reduction, rather than radical changes.en_EN
dc.description.abstractArtykuł zawiera analizę porównawczą dwóch metod pracy z klientem pomocy społecznej: coachingu oraz podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach. Opisano w nim etapy postępowania metodycznego oraz stosunek do motywacji do zmiany w obu podejściach. Pokazanie różnic między motywacją wewnętrzną i zewnętrzną w przypadku klientów pomocy społecznej jest szczególnie ważne, bo często są to osoby o wyuczonej bezradności oraz niskich kompetencjach społecznych. Praca nad zmianą jest więc wyjątkowo trudna, a oczekiwania społeczne i prawne generują wiele paradoksów działania profesjonalnego. Rozwiązaniem jednak nie jest kontrola i monitorowanie postępów klienta, ale zmiana podejścia wobec definiowania celów zmiany u klientów. W coachingu oraz PSR kluczowe cele to cele klienta i w artykule przedstawiono najpierw uzasadnienie takiego stanowiska. Następnie opisano założenia obu podejść i zaprezentowano podobne techniki wykorzystywane w pracy z klientem. Techniki te są proste do adaptacji w pracy metodycznej pracowników socjalnych i asystentów, gdy zakładają oni, że to klient jest ekspertem swojego życia, a tym samym zmiany i drogi do zmiany. W artykule scharakteryzowano strukturę procesu zmiany w obu podejściach. Celem podjętych rozważań jest zachęcenie do zaprezentowanego podejścia w pracy z klientami. Jest ono nie tylko skuteczne, lecz także zwalnia z odpowiedzialności pracowników socjalnych za porażki klientów, chroni przed wypaleniem zawodowym, a ponadto jest proste w zastosowaniu. Poza tym wiele instytucji pomocy społecznej skłania się ku pracy przedstawionymi metodami, tj. ku formułowaniu celów zgodnie z redukcją szkód, a nie radykalnymi zmianami.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectcoachingen_EN
dc.subjectsolution-focused approachen_EN
dc.subjectmethodological procedureen_EN
dc.subjectmotivation to changeen_EN
dc.subjectprofessional developmenten_EN
dc.subjectcoachingpl_PL
dc.subjectpodejście skoncentrowane na rozwiązaniachpl_PL
dc.subjectpostępowanie metodycznepl_PL
dc.subjectmotywacja do zmianypl_PL
dc.subjectrozwój zawodowypl_PL
dc.titleOn the Effectiveness of the Solution-Focused Approach and Coaching in the Work of Social Servicesen_EN
dc.title.alternativeO skuteczności podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach i coachingu w pracy służb społecznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record