A Multidisciplinary Perspective of the Existential Loneliness of Older People
Author:
Virbalienė, Akvilė
Šiurienė, Aurelija
Bubnys, Remigijus
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [43]-58
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
existential lonelinessloneliness
the elderly
samotność egzystencjalna
samotność
osoby starsze
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Research by psychologists in the late 1990s has shown that older people have
significant needs that cannot be met by psychotherapy, social work or other areas of
help, as older people face meaning, dignity, religion, love necessity, morality, death and
other existential issues (Erichsen, Buessing, 2013). Most often, professionals working
with the elderly have noticed a problem of loneliness caused by self-alienation and selfrejection
(Moustakas, 2008). These experiences clearly illustrate the phenomenon of
existential loneliness in the lives of the elderly. If the problem of existential loneliness is
not solved, it causes psychosocial problems that turn into existential anxiety and cause
a sense of meaninglessness, which Yalom (1980) identifies as one of the four existential
“gifts” next to death, freedom, and isolation. Studies focusing on the loneliness of older
people in the European context are rare. However, the existential needs and existential
loneliness of the elderly are discussed instead by Edberg & Bolmsjö (2019) and Sjöberg
et al. (2019) . The aim of this study is to reveal a multidisciplinary perspective on the
existential loneliness of elderly wives.
A scientific analysis of the literature was performed. The method of this study
was chosen to reveal the phenomenon of existential unity from a multidisciplinary
perspective, revealing the holistic, existential nature of loneliness. Existential loneliness
is associated with a social problem, the origins of which lie in diminished social skills
and individual differences between the individuals. The loneliness of the elderly is
closely linked to the value system of society and the spread of solidarity in society.
From a sociological point of view, existential loneliness is treated as a multi-faceted
construct related to the historical and cultural context of society and is therefore in a
constant negative transformation within social groups.
From the point of view of psychology, existential loneliness is related to the
possibilities of a person’s development, deeper self-knowledge, discovery of creativity,
on the other hand, existential loneliness has a negative connotation of sadness,
helplessness, grief, meaninglessness, or suffering.
In the philosophical-theological perspective of the perception of existential
loneliness, two aspects emerge related to loneliness as an inevitable existential part of a
person and isolation from oneself. From a Christian point of view, this is equated with
the need for religious loneliness, whose task is to discover meaning in loneliness while
acknowledging its undeniable spiritual value. Badania psychologów z końca lat 90. XX wieku wykazały, że osoby
starsze mają znaczące potrzeby, które nie mogą być zaspokojone przez psychoterapię,
pracę socjalną czy inne obszary pomocy. Seniorzy mierzą się z takimi kwestiami
egzystencjalnymi, jak: znaczenie, godność, religia, miłość i konieczność, moralność,
śmierć i inne (Erichsen, Büssing, 2013). Pracujący z nimi profesjonaliści dostrzegają
najczęściej problem samotności spowodowanej samoalienacją i odrzuceniem siebie
(Moustakas, 2008). Doświadczenia te wyraźnie ilustrują zjawisko samotności egzystencjalnej
w życiu osób starszych. Jeśli ten problem nie zostanie rozwiązany, powoduje
trudności psychospołeczne, które przeradzają się w niepokój egzystencjalny i wywołują
poczucie bezsensu. Yalom (1980) identyfikuje to poczucie jako jeden z czterech
„darów” egzystencjalnych obok śmierci, wolności i izolacji. Badania koncentrujące się
na samotności osób starszych w kontekście europejskim są rzadkie. Potrzeby egzystencjalne
i samotność egzystencjalna osób starszych są jednak omawiane przez Edberg
i Bolmsjö (2019) oraz Sjöberg i in. Celem niniejszego opracowania jest ukazanie multidyscyplinarnego
spojrzenia na egzystencjalną samotność starszych żon.
W niniejszym artykule dokonano naukowej analizy literatury przedmiotu. Metoda
badania została wybrana w celu ujawnienia zjawiska egzystencjalnej samotności
z perspektywy multidyscyplinarnej i pokazania jej holistycznego, egzystencjalnego
charakteru. Samotność egzystencjalna wiąże się z problemem społecznym, którego
źródła tkwią w obniżonych kompetencjach społecznych i różnicach indywidualnych
między jednostkami. Samotność osób starszych jest ściśle powiązana z systemem wartości
społeczeństwa i rozprzestrzenianiem się solidarności w społeczeństwie. Z socjologicznego
punktu widzenia samotność egzystencjalna jest traktowana jako konstrukt
wieloaspektowy, skorelowany z kontekstem historycznym i kulturowym społeczeństwa,
a zatem podlegający ciągłym negatywnym przemianom w obrębie grup społecznych.
Z perspektywy psychologicznej samotność egzystencjalna jest związana z możliwościami
rozwoju osoby, głębszym samopoznaniem, odkrywaniem kreatywności.
Z drugiej strony ma ona negatywną konotację smutku, bezradności, żalu, bezsensu
czy cierpienia.
W filozoficzno-teologicznym postrzeganiu samotności egzystencjalnej wyłaniają
się dwa aspekty związane z ujmowaniem samotności jako nieuniknionej egzystencjalnej
części człowieka oraz izolacji od samego siebie. Na płaszczyźnie chrześcijańskiej
ten wymiar samotności utożsamia się z potrzebą samotności religijnej, której zadaniem
jest odkrycie sensu samotności przy jednoczesnym uznaniu jej niezaprzeczalnej
wartości duchowej.