Successful School Leadership in Times of COVID-19 Pandemic: Fostering Resilience in Teachers and Schools in Poland
Author:
Madalińska-Michalak, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [83]-101
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
educational leadershipsuccessful school leadership
leadership practices in nurturing resilience
education and school leading during the COVID-19 pandemic
school principals
education in Poland
przywództwo edukacyjne
skuteczne przywództwo w szkole
praktyki przywódcze w pielęgnowaniu adaptacyjności szkół i nauczycieli
edukacja i przewodzenie szkołom w czasie pandemii COVID-19,
dyrektorzy szkół
edukacja w Polsce
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper analyses the successful school principals’ leadership practices in
supporting school and teachers’ resilience in the context of the COVID-19 pandemic.
The research reported in this paper asks the question: what are the successful leaders’
main ways of supporting resilience in schools and teachers in Poland for maximising the
possible positive outcomes of remote education in times of the COVID-19 pandemic?
Drawing on five case studies, the paper shows seven core successful school leadership
practices – sustaining education service delivery and innovations; planning in a context
of uncertainty and responding to changes in national policy; re-framing and extending
“Health & Safety” policies based on health and education data; leadership across the
school; provision of an inclusive curriculum; inclusive partnership with children’s
families; and teachers’ motivation, commitment and professional development. The
paper concludes with implications for further research and with questions on school
principals’ role in building back more resilient education systems. W artykule podjęto problematykę skutecznych praktyk przywódczych
dyrektorów szkół w zakresie wspierania zdolności adaptacji szkół i nauczycieli
w czasie pandemii COVID-19. Prezentowane analizy skupiają się wokół odpowiedzi
na podstawowe pytanie badawcze: jakie są główne sposoby działania skutecznych liderów
na rzecz wspierania adaptacji szkół i nauczycieli w Polsce do nowych warunków
w celu maksymalizacji możliwych pozytywnych rezultatów zdalnej edukacji w czasach
pandemii COVID-19? W badaniach wykorzystano metodę studium przypadku.
Odwołując się do pięciu studiów przypadków, przedstawiono siedem podstawowych
praktyk skutecznego przywództwa w szkołach: podtrzymywanie świadczenia usług
edukacyjnych i wprowadzanie innowacji; planowanie w kontekście niepewności
i reagowanie na zmiany w polityce krajowej; przeformułowanie i rozszerzenie polityki
bezpieczeństwa i higieny pracy w oparciu o dane dotyczące zdrowia i edukacji;
przywództwo w całej szkole; zapewnienie integracyjnego programu nauczania; inkluzywne
integracyjne partnerstwo z rodzinami dzieci oraz motywację, zaangażowanie
i rozwój zawodowy nauczycieli. W artykule zaprezentowano implikacje dla dalszych
badań oraz pytania dotyczące roli dyrektorów szkół w budowaniu bardziej odpornych
systemów edukacyjnych.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Zainteresowanie fizyką uczniów szkół podstawowych i średnich (na podstawie badań empirycznych)
Godlewska, Małgorzata (1997)Zainteresowanie uczniów ofertą szkoły jest podstawowym warunkiem uzyskania sukcesu obu zaangażowanych w procesie dydaktycznym stron - uczniów i nauczycieli. W pracy prezentowana jest struktura zainteresowania uczniów ... -
Włodzimierz Hodys – indywidualność pedagoga i animatora sztuki
Reinhard-Chlanda, Małgorzata (2014)The work of Włodzimierz Hodys – the first principal of the Secondary School of Visual Arts and forms teacher of a few generations of artists in the post-war period – has become legendary in Kraków. The paper presents the ... -
Nauczanie rysunków przez Saturnina Świerzyńskiego jako próba kształtowania gustu estetycznego i świadomości obywatelskiej uczniów
Janczyk, Agnieszka (2014)The present article discusses chosen aspects of pedagogical work of a Kraków’s painter and conservator Saturnin Świerzyński (1820–1885). The painter’s manuscripts – preserved in the collections of libraries, archives and ...