Motivation for Studying Mathematics of the Students in Post-secondary Technical Vocational Education – Future Primary School Teachers in the Republic of Moldova
View/ Open
Author:
Hajdeu, Mihaela
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Labor et Educatio. 2021, nr 9, s. [185]-195
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
Motivationlearning motivation
educational activity
mathematical education
motives
motywacja
motywacja do nauki
aktywność edukacyjna
edukacja matematyczna
motywy
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Mathematics is the universal compartment through which both the study
and the discovery of the surrounding environment take place. At the same time,
mathematics is the academic discipline through which the formation of logical
and practical thinking is pursued, so for the students of pedagogical specialties this
discipline is an abstract science about which students know only what they have learned
in gymnasium. Therefore, the motivation and professional orientation for studying
mathematics are necessary, allowing in this context the application of mathematical
knowledge and skills acquired in practical activities. This article thoroughly analyses
the concept of motivation, but also addresses the motivation issue of the students in
post-secondary technical vocational education – future primary school teachers in the
Republic of Moldova. At the same time, the problematic aspects of the professional
training process of future primary school teachers are determined. Matematyka jest uniwersalną dziedziną, dzięki której odbywa się zarówno
badanie, jak i odkrywanie otaczającego nas środowiska. Jednocześnie przez matematykę
jako dyscyplinę akademicką dąży się do kształtowania logicznego i praktycznego
myślenia. Z tej przyczyny dla studentów specjalności pedagogicznych jest to wiedza
abstrakcyjna, ograniczona do wiadomości uzyskanych w gimnazjum. Niezbędna jest
zatem motywacja i orientacja zawodowa do studiowania matematyki, umożliwiająca
zastosowanie zdobytej wiedzy z tej dziedziny i pozyskanych umiejętności matematycznych
w działalności praktycznej. W niniejszym artykule przeanalizowano znaczenie
pojęcia motywacji, ale także podjęto problematykę motywacji uczniów policealnego
technicznego szkolnictwa zawodowego – przyszłych nauczycieli szkół podstawowych
w Republice Mołdawii. Jednocześnie określono problematyczne aspekty procesu kształcenia
zawodowego przyszłych nauczycieli szkół podstawowych.