• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osoba autora w dramacie „ja”

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Osoba autora... (137.0KB)
Autor:
Waligóra, Jerzy
Źródło: Tropy biograficzne : bieg życia w narracjach literackich i kulturowych / redakcja naukowa Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wądolny-Tatar. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. 311-[323]
Język: pl
Słowa kluczowe:
Young Poland literature
“Ich-Dramatik”
bias
lyrical persona
inner reality
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The article attempts at describing the ways in which an author is present in the subjective drama of “Ich-Dramatik”. This type of drama is associated mainly with August Strindberg worldwide, and in Poland with Tadeusz Miciński among others. His early work Noc rabinowa (The night of the Rabbis) was used as the main ground for analytical references. In line with the general trend of Young Poland, which is, among others, the effect of contradictory influences of the philosophy of life and empiriocriticism, the lyrical persona in Miciński’s drama is characterised by non-readiness, processuality, disharmony, fragmentation. The drama becomes the ground for self-creation of the persona, an act of “self-writing”. All the components of the multifaceted, rich, uncoordinated dramatic reality are elements of the inner world of the author. They reflect the features of the lyrical I: split character (second self construction, dialogue “I”), making (futile) effort of establishing oneself into one coherent entity. Miciński’s subjectivism is spiced with irony which emphasises the opposites that dictate the attitude of the persona subject to the constant changes. It should also be mentioned that “Ich- Dramatik” has caused a significant transformation of the traditional forms of drama.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11229
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image