dc.contributor.advisor | Łukaszewska, Agnieszka | pl_PL |
dc.contributor.author | Janczak, Barbara | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2022-10-11T12:36:59Z | |
dc.date.available | 2022-10-11T12:36:59Z | |
dc.date.issued | 2022-10-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11559 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Instytut Sztuki i Designu. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Agnieszka Łukaszewska. | pl_PL |
dc.description.abstract | Retroanomalia to próba opisania mojego pokolenia za pomocą projektu artystycznego, próba oparta na wspomnieniach
pochodzących ze szczególnego czasu, jakim jest okres przełomu pomiędzy komunizmem a kapitalizmem, biorąca pod uwagę
przede wszystkim zjawiska dotykające mnie jako młodej osoby. Metoda, jaką stosuję, to próba zsyntetyzowania i
nazywania tych zjawisk, które wyrosły na kanwie niewyraźności, przejściowości, meandrowania.
Wielki wpływ na życie moje i mojego pokolenia ma właśnie to wrażenie ulotności i przejściowości. Olga Drenda w
swojej pracy Duchologia polska opisywała ten okres następująco: „połączenie osobliwości, absurdu, nostalgii i
niepokoju jest znajome wielu ludziom, którzy doświadczyli momentu małego końca pewnego świata, entropii na gruzach
utopii” (Olga Drenda, Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2016,
str. 9).
Opierając się na powyższych założeniach, zrealizowałam pracę teoretyczną oraz artystyczną. Praca teoretyczna
zawiera odwołania do ówczesnej kultury materialnej, widocznej z poziomu dorastającego człowieka. Praca artystyczna
to próba przełożenia zebranych informacji na postać materialnych obiektów. W jej ramach powstały tkaniny, obiekty
wycięte z metalu oraz mniejsze formy graficzne. | pl_PL |
dc.description.abstract | Retroanomalia is an attempt at describing my generation by means of an artistic
project. It originates in memories of a special time - the time of transition
between communism and capitalism. I explore phenomena I could experience
as a young person and, through my method, I aim to synthesize and label phenomena
that grew out of blurriness, temporality and meandering.
Explorations of this subject made me realize the impact of a sense of ephemerality
and temporality on my life and on the lives of my generation. Olga Drenda
in her work Polish Hauntology applied the following description for that period:
“a certain combination of oddities, absurd, nostalgia and angst is familiar to
many people that experienced the moment of a small end to a certain world,
an entropy on ruins of a utopia” (Olga Drenda, Polish Hauntology. Things and
People in the Years of Transition, Karakter Publishing House, Kraków 2016, p. 9).
The above mentioned considerations formed a base for the theoretical and
artistic work for this PhD project. The theoretical work includes references to
the material culture of the period as seen through the eyes of a young person.
The artistic work aims to translate gathered information into material objects.
Fabrics, objects cut out of metal and small graphic forms were created as a
result of this process. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Copyright | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/ | |
dc.subject | tkaniny | pl_PL |
dc.subject | obiekty z metalu | pl_PL |
dc.subject | transformacja ustrojowa | pl_PL |
dc.subject | fabrics | en_EN |
dc.subject | metal objects | en_EN |
dc.subject | system transformation | en_EN |
dc.title | Retroanomalia. Tożsamość kształtowana na styku komunizmu i kapitalizmu | pl_PL |
dc.title.alternative | Retroanomalia. Identity shaped within transition between communism and capitalism | en_EN |
dc.type | Thesis | pl_PL |