Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.advisorŁukaszewska, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorJanczak, Barbarapl_PL
dc.date.accessioned2022-10-11T12:36:59Z
dc.date.available2022-10-11T12:36:59Z
dc.date.issued2022-10-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11559
dc.descriptionUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Instytut Sztuki i Designu. Rozprawa doktorska - promotor: dr hab. Agnieszka Łukaszewska.pl_PL
dc.description.abstractRetroanomalia to próba opisania mojego pokolenia za pomocą projektu artystycznego, próba oparta na wspomnieniach pochodzących ze szczególnego czasu, jakim jest okres przełomu pomiędzy komunizmem a kapitalizmem, biorąca pod uwagę przede wszystkim zjawiska dotykające mnie jako młodej osoby. Metoda, jaką stosuję, to próba zsyntetyzowania i nazywania tych zjawisk, które wyrosły na kanwie niewyraźności, przejściowości, meandrowania. Wielki wpływ na życie moje i mojego pokolenia ma właśnie to wrażenie ulotności i przejściowości. Olga Drenda w swojej pracy Duchologia polska opisywała ten okres następująco: „połączenie osobliwości, absurdu, nostalgii i niepokoju jest znajome wielu ludziom, którzy doświadczyli momentu małego końca pewnego świata, entropii na gruzach utopii” (Olga Drenda, Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2016, str. 9). Opierając się na powyższych założeniach, zrealizowałam pracę teoretyczną oraz artystyczną. Praca teoretyczna zawiera odwołania do ówczesnej kultury materialnej, widocznej z poziomu dorastającego człowieka. Praca artystyczna to próba przełożenia zebranych informacji na postać materialnych obiektów. W jej ramach powstały tkaniny, obiekty wycięte z metalu oraz mniejsze formy graficzne.pl_PL
dc.description.abstractRetroanomalia is an attempt at describing my generation by means of an artistic project. It originates in memories of a special time - the time of transition between communism and capitalism. I explore phenomena I could experience as a young person and, through my method, I aim to synthesize and label phenomena that grew out of blurriness, temporality and meandering. Explorations of this subject made me realize the impact of a sense of ephemerality and temporality on my life and on the lives of my generation. Olga Drenda in her work Polish Hauntology applied the following description for that period: “a certain combination of oddities, absurd, nostalgia and angst is familiar to many people that experienced the moment of a small end to a certain world, an entropy on ruins of a utopia” (Olga Drenda, Polish Hauntology. Things and People in the Years of Transition, Karakter Publishing House, Kraków 2016, p. 9). The above mentioned considerations formed a base for the theoretical and artistic work for this PhD project. The theoretical work includes references to the material culture of the period as seen through the eyes of a young person. The artistic work aims to translate gathered information into material objects. Fabrics, objects cut out of metal and small graphic forms were created as a result of this process.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsCopyright
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/
dc.subjecttkaninypl_PL
dc.subjectobiekty z metalupl_PL
dc.subjecttransformacja ustrojowapl_PL
dc.subjectfabricsen_EN
dc.subjectmetal objectsen_EN
dc.subjectsystem transformationen_EN
dc.titleRetroanomalia. Tożsamość kształtowana na styku komunizmu i kapitalizmupl_PL
dc.title.alternativeRetroanomalia. Identity shaped within transition between communism and capitalismen_EN
dc.typeThesispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Copyright
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Copyright