Od dźwięku do obrazu, polisensoryczne obiekty dźwiękowo – wizualne
Autor:
Piotrowicz, Marcin
Promotor:
Chomicz, Małgorzata
Panasiewicz, Alicja
Język: pl
Słowa kluczowe:
grafikainstalacja
dźwięk
wizualizacja
polisensoryczność
graphics
installation
sound
visualization
polysensory
Data: 2022-11-07
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Sztuki. Rozprawa doktorska - promotor: prof. dr hab. szt. Małgorzata Chomicz, II promotor: dr hab. Alicja Panasiewicz, prof. UP.Streszczenie
Praca doktorska dotyczy dwóch realizacji artystycznych: grafik oraz performance z instalacją. Celem powstania prac
było stworzenie obiektów polisensorycznych, które będą: - przekładem sztuki muzycznej na sztuki plastyczne,
- pełniejszym przeżywaniem/odczuwaniem muzyki i sztuk wizualnych na wzór osób obdarzonych synestezją poprzez dwa
zmysły,
- wykorzystaniem do tego zjawisk fizycznych występujących w naturze, by nie przekłamywać przekazu brakiem
obiektywizmu,
- umożliwić widzowi pełniejsze odczuwanie sztuki dźwięku poprzez działania interaktywne, - wspomagać percepcję osób
z niepełnosprawnością słuchu poprzez transkrypcję medium dźwiękowego w wizualne.
W pracy dzielę się moim doświadczeniem muzycznym i wizualnym, pragnieniem wyuczenia się czegoś na wzór synestezji
barwno - dźwiękowej by bardziej i intensywniej doświadczać sztuki wizualnej. Opisuję odkrycia, które doprowadziły
mnie do tego, by posłużyć się do tego zjawiskami fizycznymi. Ważne było to, by widz mógł doświadczać czegoś na wzór
projektowanej, sztucznej synestezji. W pracy omówiony jest dokładnie aspekt synestezji, przeprowadziłem również
rozmowę z osobą obdarzoną tym zjawiskiem. Kataloguje swoje prace według kategorii synestezji. Wymieniam szereg
inspiracji pracami artystów nawiązujących do syntezy sztuk i soundartu. Posługuję się eksperymentem i wiedzą
zaczerpniętą z badań różnych naukowców zajmujących się tą tematyką.
Cykl prac graficznych powstał w skutek eksperymentów fizycznych z falami dźwięku. Stworzyłem własną technologię
utrwalania wzorów powstałych dzięki manipulacji częstotliwością dźwięku na matrycy graficznej. Cykl prac to 18
przeźroczystych pleksi z wydrukowanym w technice akwatinty wzorem konkretnej częstotliwości w celu utworzenia
akordów dźwiękowych w postaci widzialnej. Prace mają charakter kontemplacyjny. Ważny jest aspekt abstrakcyjności
wywodzący się z czystego dźwięku.
Instalacja i performance powstały w skutek potrzeby wizualizacji dźwięku w czasie rzeczywistym. Specjalna aparatura
z laserem, pozwala przenieść drgania z membrany na inną powierzchnię pozwalając zobaczyć oscylacje do źródła
dźwięku. Instalacja jest interaktywna, widz może wejść w interakcje z instalacją i samemu powodować reakcję
sensorów i wizualizację dźwięku który wyemitował. Performance, pozwala mi na udoskonalanie śpiewu, dzięki temu, że
widzę dodatkowo wszystkie niedoskonałości w sferze wizualnej. Dzięki tej wizualizacji widz i ja możemy doświadczyć
pełnej immersji dźwiękowo - plastycznej.
Ostatnim elementem pracy jest społeczna rola projektu – czyli moja współpraca z osobami z niepełnosprawnością.
Spotkanie się z ich reakcjami i wnioskami na temat tego, co przestawia moja praca, to próba potraktowania mojej
sztuki jako terapii dla nich jak i dla mnie.
Konkluzja zawiera przekonanie, że udało mi się ukazać dźwięk w czystej formie, że udało mi się zrealizować
większość postawionych celów. Udoskonaliłem sposoby posługiwania się zjawiskami fizycznymi, manipulowania dźwiękiem
i wizualizowania go w różnych konfiguracjach. Na koniec dochodzę do wniosku, że chcąc uzyskać abstrakcję bez
powiązań figuratywnych można posłużyć się zjawiskami fizycznymi tak jak w przypadku muzyki. Można czerpać
wizualność z czystej abstrakcji jaką jest muzyka. The dissertation deals with two art projects: a graphic and a performance with installation.
The work aims to create polysensory objects which will:
- serve as a translation of musical arts into visual arts
- enable experiencing/feeling music and visual arts in a more comprehensive way in a manner similar to that of
people with synaesthesia, through two senses
- make use of physical phenomena found in nature so as not to distort the message with a lack of objectivity
- enable a more comprehensive experience of the art of sound to the audience by introducing interactivity
- enhance the perception of people with hearing impairment by transcribing the unavailable medium into another.
In this work, I share my musical and visual experience, my desire to develop something along the lines of color-
sound synesthesia in order to experience visual art to a greater extent and more intensely. I describe the
discoveries that led me to use physical phenomena for this purpose. A particular focus was placed on enabling the
viewer to experience something like a projected, artificial synesthesia. The paper discusses the aspect of
synesthesia in detail. A person gifted with this phenomenon has also been interviewed. The works have been
cataloged by the categories of synesthesia. I mention a number of inspirations from the works of artists referring
to the synthesis of arts and sound art and apply experimentation and knowledge drawn from the research conducted by
various scientists involved in this field.
A series of graphic works was created as a result of physical experiments with sound waves. I have devised my own
technology for capturing patterns created by manipulating the frequency of sound on a graphic matrix. The series of
works consists of 18 transparent acrylics with a specific frequency pattern printed in aquatint for the purpose of
creating sound chords in a visible form. The works are of contemplative nature. What is particularly important is
the aspect of abstractness that comes from pure sound. The installation and performance arose from the need to
visualize sound in real-time. A special apparatus with a laser allows the vibrations from the membrane to be
transferred to another surface allowing us to see oscillations to the sound source.
The installation is interactive, the viewer can interact with the installation and himself trigger a reaction of
the sensors and create a visualization of the sound they emitted. The performance allows me to improve my singing
thanks to the fact that it enables me to see all the shortcomings in the visual realm. Thanks to this
visualization, the viewer and I can experience a full sound and visual immersion.
The final element of the paper is the social role of the project - that is, my cooperation with people with hearing
impairments. Experiencing their reactions, getting feedback on my work and their ideas on what my work depicts is
an attempt to treat my art as a form of therapy for them as well as for me.
The conclusions reflect the belief that I have succeeded in portraying sound in its pure form, that I have achieved
most of the goals I set out to achieve. I have improved ways of handling physical phenomena, manipulating sound,
and visualizing it in different configurations. Finally, I conclude that in order to achieve abstraction without
figurative connections, one can use physical phenomena just as in the case of music. It is possible to derive
visuality from pure abstraction such as music.