dc.description.abstract | Niniejszy zbiór prac składa się na trzeci tom serii Studiae Russologicae Annales
Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Zawarte w nim publikacje ukazują aktualne
zainteresowania badawcze rusycystów z Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie. Dotyczą one trzech dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa
i glottodydaktyki.
W dziale literaturoznawczym znalazły się szkice poświęcone zarówno poezji,
jak i prozie rosyjskiej. Co ciekawe, tym razem przedmiotem badań stała się wyłącznie
twórczość Ludmiły Ulickiej. Nic w tym dziwnego. Wzrost popularności tak
zwanej prozy kobiecej, którą w niniejszym tomie reprezentuje Ulicka, jest zjawiskiem
charakterystycznym dla ostatnich lat. Przedmiotem badań autorów pozostaje
niewielki wycinek twórczości (gatunek, pojedynczy utwór czy motyw przewodni).
Jednakże podjęte analizy szczegółowe zmierzają do zrozumienia specyfiki całości
twórczości pisarki.
W dziale „Językoznawstwo” zdecydowaliśmy się zamieścić zarówno opracowania
stricte lingwistyczne, jak i kulturoznawcze. Ogromnie zróżnicowana jest nie
tylko ich tematyka (od symboliki dzieł literackich po stosowane w prasie codziennej
sposoby manipulowania przekazem informacyjnym i jego adresatem), ale też chronologia
(od prasłowiańszczyzny do współczesnego języka rosyjskiego).
Artykuły z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania języka
rosyjskiego w szkole i na studiach rusycystycznych. W artykułach omawiane
są zagadnienia dotyczące możliwości stosowania w procesie dydaktycznym strategii
nauczania problemowego (dyskusja, technika projektu, gry i zabawy językowe).
W artykułach z zakresu glottodydaktyki przedstawiono także badania nad rozwijaniem
sprawności pisania oraz poszukiwania najbardziej racjonalnych form pracy
nad interpunkcją rosyjską. | pl |